2>

Sista morgonen i Montreux

...för den här gången ska jag kanske tillägga. Vi är helt betagna av den lilla staden och hade vi möjligheten så skulle ett hus här vid sjön vara väldigt trevligt. Jag var inne på några mäklarhemsidor och husen är inte billiga. En mindre stuga kostar ca 8 miljoner SEK och fina hus kostar upp till en halv miljard! Så jag får fortsätta drömma ett tag till.
Idag ska vi ta oss till Genève och se oss omkring lite innan morgondagens hemfärd.
Såhär ser W ut idag. Klänning från Gant och trosor från Livly,  dregglisen har mormor gjort.

Lördagsmys

Vi har haft lördagsmys på hotellet här i Montreux och nu ska vi ge oss ut och leta efter en trevlig restaurang att äta middag på.

Vinet köpte vi på slottet som vi besökte idag och druvorna är odlade här i närheten av hotellet, väldigt lokalt med andra ord. Chokladen fick vi i gåva av hotellet, trevligt och gott!

Från Rom till Montreux

Igår vandrade jag och Wilma runt i Rom och njöt av staden. Till att börja med så gick vi åt fel håll, vilket gjorde att vi 20 minuter senare var tillbaka på samma gata som vi startade på... Till slut hittade vi rätt och kom fram till Fontana di Trevi, jag insåg redan innan vi påbörjade promenaden att Colosseum låg för långt bort när det var så varmt så jag satsade på Fontana di Trevi istället.

Efter fontänen letade jag upp en mysig restaurang och åt den godaste lunchen hittills! Vi satt på en uteservering en bra stund och njöt av mat, dryck och solen. Fast W satt i skuggan i vagnen och åt majskrokar. Därefter blev det mindre glamouröst när jag fick sätta mig i en gränd bakom Mc Donalds och amma...men det fick bra det också.

Imorse flög vi till Schweiz och har nu tagit oss till Montreux. Hotellet är helt underbart och ni ska få se bilder på det senare, jag önskar att vi hade tagit med oss badkläder, det finns både pool och så ligger Genèvesjön precis vid hotellet.
Utsikt från balkongen.

Wilma var ganska bråkig igår kväll, Jag tror att det är jobbigt med magen när hon provar mat så idag har hon bara fått amma så hoppas vi att hon blir gladare. Ikväll är vi bjudna på middag hos en bekant och då är det skönt om hon är glad och kan somna när hon är trött.

Promenad i storstan

Torsdag i Rom och idag ska jag och W turista på egen hand. Det ska bli spännande att klara sig själv. De är otroligt barnkära här och gullar med Wilma vart vi än går men trottoarkanterna är väldigt höga, ofta står bilarna så tätt att man inta kan komma förbi med vagnen, hissarna är trånga osv. Min plan är att gå till Colosseum men det är en bra bit från hotellet så vi får se om vi kommer dit. Vi tar det lugnt och njuter av Rom och värmen.

Jag kan bara blogga från mobilen så det får komma ett bildregn med semesterbilder sen när vi är hemma igen.

Nya smycken inhandlades igår, det kan aldrig bli för mycket glitter när man är i Italien.

Eftersom vi har varit i Rom några gånger förut så har vi betat av det man ska se. Den här gången har vi bestämt oss för att bara vandra omkring och göra det vi känner för och igår kom vi till flera fina platser vi inte varit på innan. Vi vandrade omkring i många timmar, lunchen åts vid Spanska trappan på väg från Piazza di Poppolo som jag inte besökt tidigare. Vi gick till Castello St Angelo, förbi Peterskyrkan och besökte ett område som påminde om gamla stan i Stockholm med många antikaffärer.

Igår kväll var vi inbjudna till middag på Svenska institutet i Rom. Det bjöds på fantastisk mat och vi träffade trevliga människor. W skötte sig strålande och underhöll vårt bord tills hon slocknade. Vi promenerade dit men det var en bra bit och eftersom det bitvis var skumma platser vi passerade så blev vi rekommenderade att ta en taxi hem till hotellet vilket vi gjorde. Vi har ingen bilstol med till Wilma men jag höll om henne ordentligt och det gick bra.

Frukost i Rom

Dagens frukost var fantastisk! Den började först 10.15 då vi var lite trötta efter en vakennatt med W och förutom en underbar frukostbuffé så bjöd den på en härlig utsikt. Frukosten serverades på takterrassen så vi såg bland annat Vatikanstaten, Peterskyrkan och Castello St Angelo.

På Arlanda

Vi åkte vid 5-tiden imorse så det blev ca 1,5 timmes sömn för mig då det var mycket som skulle fixas och packas. När klockan ringde 03.45 var det en i familjen som var pigg och gärna gick upp, det var inte jag utan lilla W som tyckte att det var helfestligt att vara uppe då. Hon sov i bilen, vaknade och åt frukost här i loungen och nu sover hon igen. Jag hoppas att hon sover på flyget så att även jag kan slumra lite, annars kommer det att bli en väldigt lång dag idag.
Jag hoppas att det finns wifi på hotellet, isåfall kommer det några uppdateringar här på bloggen.

Helgrapport och babysim

Wilma i festutstyrsel.

I lördags åkte vi till Stockholm för att gå på trillingkalas. Tjejerna fyllde två år och bjöd på jättegott fika och även middag men den fick vi hoppa över för att hinna till repet och konserten i Västerås där Mariakören avslutade kulturnatten i Domkyrkan.
Det gick riktigt bra på konserten och även om jag var trött innan så blev jag pigg inför konserten och efteråt var jag uppe i varv så det blev rätt sent innan jag kom i säng.
Vi hade sittvagnspremiär i Stockholm i lördags. W gillade det och jag gillar att man nu kan spänna fast henne så att hon inte kan ramla ur. Även sittdelen har fullt liggläge så hon kan sova i den utan problem.

Söndagen började med en lång sovmorgon efter 3 nätter med alldeles för lite sömn. Efter lunch åkte jag till Sätra Brunn för att gå på klädvisning med Me and I-kläder. Det fanns många fina och färgglada plagg, och Wilma fick en body och byxor med bilar och husvagnar och ett par byxor med nåt djur på. Ni får se dem sen när de har kommit.

På väg hem från badhuset.

Idag har vi varit på babysim och Wilma slocknade efter det och sover fortfarande. Vi anmälde oss till babysim steg 2 idag, den kursen börjar veckan efter steg 1 slutar och det känns roligt att hålla igång vattenvanan nu när hon gillar att vara i vattnet. Idag fick hon fortsätta dyka, och idag stängde hon munnen så vi klarade oss ifrån kallsupar. Hon fick plaska runt på mage och rygg, flyta i ring genom en tunnel och så det roligaste av allt; sångavslutningen med hjulen på bussen.

Jag borde packa inför resan men även jag blev trött efter badet så jag slappar i soffan, bloggar och skriver en packlista. Sen ska jag sätta igång med själva packandet.
Vi ska även hinna med en tur på stan och tvätta det sista som ska med.

Barnkläder och Stockholmsbesök

Vi kom hem vid 3-tiden inatt och det gick väldigt bra att köra. Jag trodde att jag skulle vara mycket tröttare än vad jag var och dessutom var det lite trafik så det flöt på riktigt bra efter bilkön vid Lagan.

Det finns så mycket fina barnkläder. Jag önskar att min egen garderob innehöll lika många fina färger och modeller som Wilmas garderob gör. Märks det att turkos och rosa är mina favoritfärger?

Idag har jag sorterat upp Wilmas kläder så nu ser det ut såhär i hennes garderob. Det var bra att få en överblick så att jag vet hur mycket vi har i varje storlek. Nu använder Wilma 62-68 och de kläderna finns vid skötbordet och idag kom strl 74 upp i garderoben + det vi har i strl 80-92.
Från och med strl 74 har vi nog kläderna i garderoben istället. De tar mer plats och förhoppningsvis så behöver man inte byta käder lika ofta när hon är lite äldre.

Imorgon, alltså egentligen idag eftersom klockan har passerat midnatt, blir det shopping i huvudstaden och därefter kalas för trillingarna som fyller 2 år. Det ska bli skoj att se dem för nu var det länge sen.
Imorgon är det kulturnatt i Västerås och traditionsenligt så sjunger Mariakören i Domkyrkan kl 23. Jag hoppas att min röst är okej så att jag kan vara med och sjunga, den har känts lite si och så de senaste dagarna.

Nu blir det ett avsnitt av Breaking Bad och sen blir det sängen så att vi är pigga imorgon.

Bakning och bilfärd

Igår hade vi några gäster på besök och jag bakade äppelkaka och chokladmuffins med limefrosting. Jag är lite tråkig för när jag hittar något bra recept så gör jag det tio gånger i rad. Nu är det dessutom högsäsong för äpplen så då blir det många äppelkakor. Muffinsen är samma recept som monstercupcakesen men utan ansikten. Den här gången ändrade jag receptet på frostingen och den smakade lika gott trots mindre socker så jag ska uppdatera det gamla receptet när vi är tillbaka i Västerås igen.

Ikväll bär det av norrut igen och den här gången ska jag och W köra upp så jag hoppas att hon är på bra humör. De senaste dagarna har hon varit lite sur och gnällig. Vi tror att det är tänder på gång + att hennes mage har bråkat lite så det har inte varit lätt för henne.

Hårband och byxor Lindex, tröja Åhléns.

Tackkorten är klara

De senaste dagarna har jag pysslat och nu är tackkorten från dopet klara och ivägskickade, de flesta har förhoppningsvis fått dem redan.
Vi fotade Wilma hos Annie på Porträttstudion och det blev superfina bilder och vi beställde en del förstoringar som ni får se sen. Det är så svårt att välja ut den bästa bilden men till tackkortet tog vi en närbild där vi tyckte att hon var riktigt söt (opartiska föräldrar).
Nu ska vi beställa thaimat och njuta av onsdagskvällen.

Skåne

Vi kom fram vid 22-tiden igår och tågresan var ett äventyr då W hade ont i magen och visade det på ett högljutt sätt större delen av resan. Det kändes ändå så okej och jag kan tänka mig att åka själv med henne igen.
Idag blev det en lång tur på stan och promenad dit och hem.
Nu väntar vi på H och sen blir det en tur till Nova.

Jag har verkligen saknat Skåne! Sist vi var här var i juli och nästa gång vi ska hit blir antagligen i november så det blir inte lika ofta som innan. Det är skönt att mest vara på ett ställe nu när Wilma finns men jag saknar den här lägenheten, umgänget och staden. Det blev inga bilder tagna idag men jag bjuder på en från tågresan igår.

Kakmonster - recept

I lördags bakade jag kakmonster för första gången. Vi skulle iväg och fira Anna och Anton och eftersom jag har sett andra göra kakmonster så bestämde jag mig för att testa själv. De blev supergoda!
Frostingen blev inte riktigt så hård som jag ville ha den så jag kommer att uppdatera receptet när jag har kommit på något bättre men det funkade med denna så jag skriver ut den så länge. Grundrecepten kommer från Leila Lindholm men jag har ändrat i dem, bytt ut, tagit bort och lagt till ingredienser.

Ingredienser

ögon

Såhär gör du

Muffins

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt.
Smält smöret och tillsätt gräddfilen, blanda ner det i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt i en separat bunke och sikta ner det över äggsmeten, vänd runt försiktigt.
Fyll formarna till hälften och tryck i en ruta choklad, toppa med lite mer smet och grädda i ca 15 minuter.

Medan muffinsen är i ugnen, häll kokos i en  skål, tillsätt hushållsfärg och blanda runt. Dela kexen.

Frostingen

Vispa samman alla ingredienserna med elvisp till önskad konsistens. Ställ frostingen kallt en stund så blir den lättare att jobba med.

Garnering
Låt muffinsen svala innan du garnerar dem.
Spritsa ut frostingen över muffinsen och doppa dem i kokosen, ha på extra kokos med en sked om det behövs. Sätt ut ögon och tryck dit ett halvt kex.

Mot kräftskivan!

Jag sitter här och ammar innan vi åker till kräftskivan. Vi skulle hämta upp lillebror kl 17 men så blir det inte riktigt.

Det blev en liten tur på stan, bakning och en lugn stund i soffan när vi åt lunch/ammade/slog in paket och tittade på Sons Of anarchy. Vi har sett ett avsnitt hittills så det är lite tidigt att säga någonting om den än men den verkar bra.

Såhär ser bakresultatet ut, frågan är bara hur de smakar eftersom det blev lite "man tager vad man haver" över det hela.

Träningen avklarad

Det är riktigt skönt att komma igång med dagen tidigt. Nu när W är lite större så försöker vi komma iväg på någon aktivitet varje dag. Det är roligt både för henne och mig.
Fredagar innebär träning på Actic och det var jobbigt idag med. W var inte lika nöjd som förra gången så sista delen av passet genomfördes med henne på armen. Det gick bra det med även om jag fick skippa armhävningarna.

W har sovit sen vi lämnade träningen så det är dags att väcka henne snart så att hon får äta lunch.
Vi ser fram emot helgen som bjuder på kräftskiva, kalas och annat smått å gott!

Mot öppna förskolan

Nu är vi på väg till öppna förskolan på Skallberget. Vi provade babyrytmiken på Pinglan igår och det var stor succé enligt Wilma så idag ska vi prova Skallbergets sångstund.
Det är ganska svalt ute, perfekt när man är ute på promenad.

Babysim och skojakt

Idag var det dags för babysim igen och vi gjorde en massa skojiga saker. Jag hoppas att Wilma tycker att det är lika roligt som jag gör, för jag har tänkt att vi ska gå fortsättningskursen sen.

Efter simningen så tog vi en tur ner på stan och W sov som en stock både under lunchen och skojakten. Simningen tröttar verkligen ut henne så det blev 3 timmars sömn på eftermiddagen.
Lunchen intogs på Vivaldi, och jag åt räk- och kycklingsallad.

Jag har gått i gympadojjor sen i somras så allting jag provar i skoväg känns så obekvämt. Jag vill ha någonting som jag kan gå långpromenader i och som passar till både kjol och byxor. Jag hittade inga skor idag men däremot så hittade jag en snygg jacka på MQ som jag funderar på att köpa.

Idag fick hon smaka äpple- och katrinplommonpuré, det var succé!

Jag och W har haft en lugn kväll och nu pågår nattning, hon är inte glad men jag ger inte upp så lätt. Vi får väl se vem som är mest uthållig, det är riktigt svårt att inte ta upp henne när hon är så ledsen.

Resten av veckan är det fullt upp med öppna förskolan, bvc-besök, frissan, kör, födelsedagskalas och mycket annat!

Helgen och (förhoppningsvis) nya sovrutiner

Den här helgen har bjudit på en hel del trevligheter och en hel del ledighet. I fredags kväll blev det storhandling och därefter grillade vi, det gäller att passa på nu innan hösten kommer. Vädret har varit fantastiskt här hela veckan med en sol som verkligen värmer. Jag testbakade en ny paj med jordgubbar och rabarber, den blev smarrig och fick bra betyg av provsmakarna.

Kjol och topp inhandlades i helgen.

Lördagen började med sovmorgon och därefter en promenad ner på stan. Jag inhandlade lite kläder inför hösten och vi hann uträtta en del ärenden innan jag och W traskade hem och gjorde oss iordning inför kvällens festligheter.
Vi var hembjudna till en familj i föräldragruppen och sex av familjerna kunde komma så det var många barn. De skötte sig exemplariskt och vi hade en jättetrevlig kväll med underbart god mat.
Lördagens mattest gick bättre än dagens försök.

Jag sov riktigt dåligt inatt, varför vet jag inte för Wilma sov bra. Hon vaknade vid 9 och vi tog en lugn start på dagen. Gröten ville hon inte ha idag, men däremot vattenflaskan är rolig. Det blev lite trädgårdsarbete och på eftermiddagen tog vi en tur till mina föräldrar och därefter åkte vi hem och grillade.

Wilma får vara vaken så länge hon vill på kvällarna. Vi lägger oss sent och hon är inte till besvär så hon har fått vara med oss och då somnar hon någonstans mellan 23 och midnatt. Jag blev inspirerad av de andra mammorna igår när vi pratade sovrutiner så ikväll provar vi att natta henne. Jag gjorde ett försök vid 20.30 men det var nog lite för tidigt att börja då när hon är van att somna senare, hon var inte alls glad (läs hysteriskt) så hon fick komma upp och leka lite på golvet. Strax före 22 började vi om och hon skrek ganska rejält men vid 22.20 så blev det tyst. Nu hoppas jag att det betyder att hon har somnat.
Våran cooling i Claras solglasögon, vi ska investera i ett par innan vi åker till Italien. De här hade rem runt om så hon kan inte ta av dem så lätt men hon tyckte att det var roligt att ha dem på så det är nog inget problem :).

Vi vet egentligen inte hur man ska göra men vi vill få henne att somna själv i sin egen säng så vi la ner henne, stoppade i nappen och sa god natt och gick ut ur sovrummet, när hon har skrikit så har jag gått in och klappat henne, stoppat i nappen och stannat tills hon har lugnat ner sig. Jag vet inte när man ska börja med nattning men det är lika bra att vänja henne tidigt att somna själv för då blir det förhoppningsvis mindre problem senare. Men med barn vet man aldrig, det kanske funkar nu men om några veckor så kanske det inte alls vill sig. Jag är glad att det gick så lindrigt ikväll för det är inte roligt när hon är så ledsen.

Nu blir det lite myskväll och sen är det dags att sova för imorgon börjar en ny, rolig vecka!

Pomp De Lux

Idag hämtade vi kläderna från Pomp De Lux. Det gick riktigt snabbt, jag beställde dem i söndags och de sa att det skulle ta 7-10 dagar men de hade redan kommit.
Här ser ni några av de sakerna jag beställde. Jag är helt kär i deras kläder, jag önskar att de gjorde vuxenkläder också.

Partyklänning

Dunväst med kofta under till våren/hösten.

Underbara fredag

Vi har en riktigt bra dag idag. Den började lite stressigt men när vi väl kom iväg så flöt det på. Idag var det premiär för mamma-barnträning på Actic på Kristiansborg och det var jätteroligt!
Jag är i urusel form och det var så kul att äntligen få röra på sig och köra styrka. Wilma låg på en filt vid sidan om och hade det bra. När vi körde plankan så hoppades jag på att hon skulle gnälla lite så att jag kunde få en paus men det gjorde hon inte (och det var bra för då fick jag hårdare träning).
Nu har jag massa härliga endorfiner som flyger omkring i kroppen och jag är på toppenhumör. Wilma fick mat och sen somnade hon så nu när jag är nyduschade så är det dags för min lunch.

Wilma ville också dricka. Sötnosen har namnsdag idag, det är Lillydagen!

Vi får se vad som händer efter lunch, antingen blir det en promenad i det fina vädret eller så fortsätter jag mitt hemmafix-race som jag påbörjade igår. Trevlig fredag och helg på er allesammans!

Knäckig äppelkaka

Den här smarriga äppelkakan (den bästa enligt mig) bjöd vi på i lördags och eftersom den var så god och gick åt i ett nafs så gjorde jag en till i söndags kväll. Till kakan är det godast med råkräm (klicka) , det är en blandning mellan grädde och vaniljsås och det är jättelätt att göra.

Ingredienser till äppelkakan

2-3 äpplen

strösocker och kanel

Såhär gör du

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör ihop ägg, socker och vatten till en jämn smet. Rör ner det smälta smöret.
Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och rör försiktigt ner det i smeten.
Skiva äpplena tunt, häll smeten i en form med bakplåtspapper i botten och lägg ner äppelskivorna som en solfjäder. Strö över socker och kanel och toppa med några smörklickar.

Grädda kakan i ca 45 minuter. Titta till den efter ca 30 minuter så att den inte får för mycket färg.

Receptet kommer ursprungligen från Leila Lindholm.

Råkräm

Råkräm är som en blandning av vaniljsås och grädde och den är busenkel att göra! Den passar bra till äppelpaj (klicka) och andra lite syrliga fruktpajer. Originalreceptet kommer från Leila Lindholm men jag har ändrat lite i proportionerna.

Till ca 8 portioner behövs följande

3 äggulor
1 dl strösocker
1/2 vaniljstång
5 dl vispgrädde

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa ägg, socker och vaniljfrön tills det blir ljust och luftigt. Vispa grädden och vänd försiktigt ned den i smeten. Klart!

En kunglig baby

Gissa om jag blev glad när jag fick höra nyheten om Madeleine och Chris! Vad härligt att det redan är en bebis på gång och mars tycker jag själv var en perfekt månad att få barn i ;-). Då har man hela våren och sommaren framför sig och kan vara ute mycket. Jag tror i och för sig att alla årstider har sina fördelar...

Idag har jag och Wilma varit nere på stan där vi lunchade med Emma, Melvin och Alexandra och uträttade några shoppingärenden. Det är jättefint väder och det var riktigt varmt när vi skulle gå hemåt.
Jag har fortfarande inte lärt mig hur långa armar och hur snabb Wilma är. När jag gick och hämtade barnstolen så roffade hon åt sig min kladdiga kålsallad och mumsade glatt på den (men hon fick sån tur var inte in så mycket i munnen, det mesta var på händerna och klänningen).
Vårat lilla busfrö

Igår var vi på babysim och den här gången fick de prova på att dyka. Det gick jättebra och W var inte alls ledsen, mer förvånad och lite fundersam när hon kom upp. Dykningen är mer som att dra dem under vatten, inte som en riktig dykning. Vi fick även öva på att hälla vatten på huvudet och vända från mage till rygg i vattnet.
Igår kväll blev det en sväng till IKEA och hör och häpna, jag köpte bara en (!) sak. Det har nog aldrig hänt förut. Det var en matta till Wilmas rum, som hon kan ligga på nu och ha som vanlig matta senare.

Wilma var så trött så hon sov sig igenom IKEA-besöket.

Dagen efter

Jag och Wilma är redo för party!

Igår hade vi inflyttningsfest och det blev en trevlig kväll med många härliga människor. Det blev en bra mix med familj, körkompisar, kollegor, grannar m.m. Det blev tipspromenad, thaibuffe, efterrätt och mycket prat.
Vi fick en massa fint till huset och flera goda viner.

Idag sov jag till 11.30 (med undantag för amning kl 7) och då väckte jag Wilma. Det var jätteskönt att få sova ut lite.
Jag och W var iväg på Pomp De Lux-visning nu på eftermiddagen. Det fanns så mycket fint och jag beställde lite saker som ni ska få se sen när de kommer hem.
Nu blir det middag och tv för hela slanten, det är så skönt med en lugn avslutning på helgen. Orange is the new black heter serien som vi följer nu.