Knäckig äppelkaka

 
Den här smarriga äppelkakan (den bästa enligt mig) bjöd vi på i lördags och eftersom den var så god och gick åt i ett nafs så gjorde jag en till i söndags kväll. Till kakan är det godast med råkräm (klicka) , det är en blandning mellan grädde och vaniljsås och det är jättelätt att göra.
 
Ingredienser till äppelkakan
1 ägg
2 dl socker
1 tsk vatten
 
100 gr smör
 
2 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
 
2-3 äpplen
 
strösocker och kanel
 
Såhär gör du
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör ihop ägg, socker och vatten till en jämn smet. Rör ner det smälta smöret.
Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och rör försiktigt ner det i smeten.
Skiva äpplena tunt, häll smeten i en form med bakplåtspapper i botten och lägg ner äppelskivorna som en solfjäder. Strö över socker och kanel och toppa med några smörklickar.
 
 Grädda kakan i ca 45 minuter. Titta till den efter ca 30 minuter så att den inte får för mycket färg.
 
 
 
Receptet kommer ursprungligen från Leila Lindholm.

Kommentarer
Postat av: Anna

Äppelkakan gick åt i sådan fart att det inte ens räckte till alla. Så du får gärna bjuda mig en annan gång så jag kan lämna ett utlåtande ;)

2013-09-06 @ 22:24:04
URL: http://annasviktiga.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0