Alvoras sommardröm

Här kommer receptet på en av de tårtor jag gjorde tidigare i veckan.



Recept

Marängbottnar

4 äggvitor
2 dl strösocker
4 droppar ättika
3 dl Rice Crispies

Smörkräm

4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk mjöl
1 dl vispgrädde
100 gr smör
2 tsk vaniljsocker


Såhär gör du:
Sätt ugnen på 125c. Separera äggulor och vitor (äggulorna ska du använda senare). Vispa äggvitor och socker riktigt hårt (du ska kunna vända på skålen utan att smeten rinner ut). Tillsätt därefter ättikan och vispa ett par minuter till, rör därefter ner Rice Crispies.
Vänd upp och ned på en tallrik och rita ut 2 cirklar på bakplåtspapperet som du därefter breder ut smeten på. Grädda längst ned i ugnen i ca 1,5 timme.

Blanda alla ingredienser till smörkrämen förutom smöret och vaniljsockret i en kastrull. Låt det koka till en jämn och tjock smet, rör i botten hela tiden då det lätt bränner fast. Tag av kastrullen från spisen och rör ned vaniljsockret och smöret klickvis. Låt krämen svalna något.

Bred smörkräm och därefter grädde på den under bottendelen. Lägg den andra halvan ovanpå och bre på vispad grädde. Garnera därefter med färska bär eller annan frukt. (Kiwi, jordgubbar, vindruvor, mandarinklyftor till exempel). Jag använde mig av jordgubbar, hallon och blåbär.

Färdigvispad maräng


Mina bottnar











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0