2>

Smögen

Igår åkte vi söderut, närmare bestämt till  stugan som ligger utanför Uddevalla. Det är väldigt vackert och rofyllt här och igår kväll grillade vi och spelade spel tillsammans med min svåger och hans son. Två (för mig) nya spel hann vi med och båda var roliga.

Redo för Smögen!

Idag tog vi sovmorgon, för natten bjöd inte på någon sömn, och efter en sen frukost åkte vi in till Smögen där vi strosade på bryggan.
Jag försökte ta en selfie i bilen men det var inte lätt att få med allt på samma bild. Topp och klänning, Lindex. Väska Michael Kors, solglasögon Bulgari.

Lunchen intogs nere vid bryggan. Räkorna var supergoda! Efter en liten promenad stannade vi för glass och jag tog en av mina favoriter, mjukglass doppad i choklad.

Nu är vi tillbaka i stugan och ska snart fixa en sen middag, vi väntar bara på att Wilma ska somna. Hon var vaken och superpigg mellan 2-5 inatt så hon somnade i bilen på eftermiddagen och då blir det svårt att somna på kvällen.

-Kram K-

Borgåsund och svampplockning

I söndags åkte vi till Borgåsund och njöt av en mysig lunch på caféet tillsammans med mina syskon och deras familjer. Det var bara Emelie som jobbade, som saknades.

Efter lunchen skulle mina äldre syskon åka och plocka svamp. Det är inte en favoritsysselsättning så jsg och min lillebror tackade nej när de ville ha med oss men efter en del övertalning så följde jag, min lillebror och Wilma med.

Det var roligare än jag trodde, trots att jag totalt hittade typ 10 stycken kantareller. Blåbär fanns det i överflöd och Wilma åt massvis. Hon plockade några och la i korgen också men de flesta hamnade direkt i magen. Jag hjälpte henne att plocka lite blåbär, det blev tillräckligt att njuta av i frukostfilen under dagarna som gått.
Vi fikade och hade det mysigt. Det hade varit lite lättare om Wilma varit ett år äldre för blåbärsrisen blir som en hel djungel för henne, och när hon väl satte sig så ville hon inte gå vidare utan bara sitta och mumsa blåbär.

Wilma mumsar blåbär.

Fikadags!

På kvällen var mannen borta på grabbkväll så jag fick njuta av kantarellerna själv, och visst smakade de extra gott när man plockat dem själv! Det blir nog någon mer tur till skogen innan svampsäsongen är över.

Min och lillebrors gemensamma svampskörd.

Frisör, banken och småfix

Nu när semestern har börjat så har jag tagit tag alla saker som inte har hunnits med under våren. Jag har bokat service på bilen, fixat med icakortet som krånglat, bokat frissa till mig och Wilma, kontaktat banken m.m.
I fredags var det premiär för Wilma hos frisören. Hon skötte sig jättebra och hon trivdes. Hon fick sitta i en fin bil när hon blev klippt och hon fick titta på film.

Luggen hade blivit väldigt lång.

Efter! Hon fick både klubba (sin första och det var en hit!) och ballong på frisersalongen.

Efter frissan gick vi till banken och fixade med konton till barnen, skönt att äntligen få det gjort för det har vi pratat om länge. Dessutom bokade vi in en rådgivning så att vi kan få hjälp med fonder och sånt eftersom man inte får någon ränta på sparkontot i dagsläget så vill vi spara i fonder åt barnen.

Efter banken lunchade vi på Global living, vårt nya stammisställe. Jag åt räkmackan som var supergod!

Efter lunchen åkte vi till mina föräldrar för att hämta saker som de hade köpt till oss på semestern och efter det svängde vi förbi min syster för att hämta upp saker vi hade glömt vid förra besöket. Vi stannade på fika och blev kvar till klockan sex när det var dags att åka hem och äta middag. Wilma trivs så bra med sina kusiner och jag och min syster kan lätt prata bort några timmar.

Nu blir det Det tredje ögat, en serie som jag verkligen har fastnat för!

Semester på hemmaplan och vuxentid

Systrarna Reising

Större delen av semestern kommer vi att spendera på hemmaplan. Vi planerar för flytten med allt vad det innebär. Vi tittar på material för renovering, nya möbler, rensar förråd och allt annat som hör till en husflytt. Det är rätt skönt att vara hemma och ta dagen som den kommer. Jobba hårt ibland och bara mysa runt en hel dag om vi känner för det.
En glad liten tjej som just nu fastnar en hel del under möblerna då hon ålar bakåt.

Vi har hunnit med en del syskonhäng under förra veckan. I tisdags spenderade vi dagen hos min syster och hennes familj, perfekt eftersom vi hade visning hemma. Och dessförinnan var hela familjen (mina syskon med familj och föräldrar) där och fikade på söndagen. Alla utom vi hade varit iväg så det var roligt att ses igen och vi fick både choklad från Åre och kläder och hårspännen till tjejerna från familjens olika semestermål.
Wilma har saknat sina kusiner under de veckor de varit borta så hon är i extas nu när hon träffar dem. Även fredagen och söndagen spenderades med släkten men mer om det i ett senare inlägg.

Vi har hunnit med en hel del partid nu i juli också. Vi har haft både förlovnings- och bröllopsdag i juli och vi har även hunnit med middag med vänner ute på stan. Det är så viktigt att komma iväg, dels själva som par och dels att träffa vänner och faktiskt hinna lyssna på varandra utan att halva uppmärksamheten är på barnen.

Vi har även varit ute på restaurang med barnen. Att äta ute är något som vi båda uppskattar och vi vill att de ska vänja sig vid restaurangbesök.  Och så är det ett bra sätt att sätta lite guldkant på vardagen, särskilt nu under sommaren när man kan sitta på K9s uteservering.
Jag och Lily nere i hamnen.

Wilma med sin morbror/gudfar utanför K9.

Något annat som ger otroligt mycket energi och som det verkligen har varit bristvara på sen i höstas, eller egentligen sen Wilma kom, (inte så konstigt när man har en liten bebis hemma) är tid med vänner. De senaste veckorna har jag tagit tag i det och hunnit med ett par tjejmiddagar, luncher, promenader och kompishäng. Det är lättare nu när Håkan är ledig så att jag kan komma iväg när jag vill. Nu har jag några roliga saker att se fram emot under hösten och kommande vår så jag är fylld med energi, en hel del tjejmiddagar och lite annat skoj.

Nu är det dags att krypa ner i sängen så att jag hinner sova en stund innan Lily vaknar.
Kram på er!

Lily 9 månader

Vår fina Lily har precis blivit 9 månader.

Första semesterveckan är snart till ända. Vi har hunnit med en hel del och nu när inspirationen är tillbaka så ska jag försöka att få upp en del inlägg här på bloggen.
Veckan började med ett besök på sjukhuset. Vi har sedan mars försökt att få en remiss till en sjukgymnast för Lilys räkning, först var det väntetid till läkarbesök, därefter ett nytt läkarbesök då den första ville avvakta och därefter var det lite kötid men nu var det äntligen dags för ett besök på fysiologen.
Lily har lite saker för sig som vi undrar över, dessutom är hon stel för att vara en baby, hon har svårt att få fötterna till munnen, och i viloläge håller hon armarna ut/bakåt/uppåt.
Hon undersökte och klämde och kände och vi fick därefter en tid hos en ny läkare samt en tid till återbesök hos sjukgymnasten (som vi tyckte väldigt bra om).
Vi hade hoppats på behandlig direkt men om det är en låsning i musklerna, som vi tror, så måste vi vända oss till en kiropraktor eller naprapat för behandling. Vi ska avvakta till efter läkarbesöket men sen blir det ett besök till någon klinik. Vi märker att hon har ont och lider av det, speciellt på kvällar och nätter när hon ligger på rygg vilket gör att varken hon eller vi sover på natten och såhär fem månader senare så är vi otroligt trötta. Nu sista veckan har hon, peppar peppar, sovit ca 3 h i streck mellan 20-23 och jag hoppas att det bara blir bättre och bättre.
Hon utvecklas iallafall som hon ska enligt sjukgymnasten så det var skönt att höra.

Lily är för det mesta en solstråle på dagarna så länge jag är i närheten. Hon är väldigt mammig men nu är det äntligen några famnar till som fungerar, iallafall för en stund. Bebisar är väldigt mammiga i den här åldern men hon har varit lite extrem. Om det blir bättre så är det lättare för mig att vara borta ibland.
Hon äter med god aptit och är väldigt pigg. Totalt sover hon max en timme under dagtid (vilket säkert har ett samband med låsningen, att det inte är bekvämt för henne att ligga på rygg).

När vi var på stan häromdagen så fick Lily ett par skor, äntligen! Jag har letat och inte hittat några som passat så hon har varit utan och bara haft en filt över fötterna i vagnen och det funkar när det är sommar men det ser så sött ut med ett par små skor på bebisfötter. De smakar gott också, enligt Lily.
Wilma ville såklart ha likadana och eftersom hon saknar ett par finare skor att ha när hon inte är i sandlådan eller ute och leker så fick även hon ett par som hon kan ha när hon är på stan/i affären/när vi ska iväg till någon. Nu kan de matcha hela outfiten med varandra då de sedan tidigare har en hel del koftor och klänningar som matchar. Skorna hittade jag på H&M. Jag fyndade även en del klänningar på Polarn o pyret till nästa sommar.

Återkommer imorgon med mer semesteruppdatering.
Kram K

En underbar vecka

Vilken vecka vi har haft! Vi har inte semester än men vi har hunnit med mycket så det känns nästan så.

Lily blev sjuk förra helgen så början av veckan blev lugn. Vi fick besök av Ulrika och Oliver som hade picnic på tomten med Wilma, otroligt uppskattat! Hon fick leka och vara ute och busa och jag kunde ta hand om Lily.

I onsdags hade vi förlovningsdag (7år) och det firade vi med middag på Frank. Vi tog Frank rules (för ovanlighetens skull) och vi njöt i stora drag. Vit sparris, torsk och vit choklad var några av smakupplevelserna.
I torsdags hängde vi med mammagruppen och på kvällen åkte vi ner och tittade på bilarna på Power Meet tillsammans med mina bröder och kompisar.

I fredags hade vi bröllopsdag så vi fick återigen lyxen att ha middag på tu man hand. Den här gången blev det Nom och det var fantastiskt gott även det!
Pilgrimsmussla, flankstek och jordgubbar, Mmm!
Kvällen på Nom

Min fina vän A kom till stan så både igår och idag har jag njutit av morgonpromenader i solen. Efter gårdagens promenad blev det dusch och frukost och sen en cykeltur ner på stan. Där blev det shopping och lunch med A, så härligt med riktig värme!

Igår eftermiddag fick vi besök av E och C från Lund. Vi grillade gott och efter middagen tog vi en promenad till cityringen och Power Meet. Vi tittade på alla fina (och mindre fina) bilar och efter ett par timmar gick vi hem och åt jordgubbar och grädde.

Power Meet

Idag efter promenaden blev det frukost och uppladdning inför styrkepasset som väntade. Jag har inte tränat (ordentligt) på ett år men nu har jag suget och orken så nu kör vi! Jag vill bli av med foglossning och krämpor och då är det bra att stärka kroppen.
Det var svettigt värre, inte så konstigt med tanke på värmen, och nu efteråt så känner jag att jag har en kropp. Benen skakar när jag går, en härlig känsla!

Ikväll ska vi träffa min lillebror och njuta av en härlig sommarkväll innan vardagen drar igång imorgon igen, sista veckan innan semester men jag och tjejerna hänger på H till Stockholm ett par dagar och har minisemester. Vi får se vad vi ska hitta på men det finns mycket att välja på så det blir nog inga problem.