2>

Balthazar

Igår kväll åt vi middag på Balthazar, en restaurang som ligger i SoHo, på 80 Spring Street. Det är en mysig och stämningsfull restaurang som påminner om en fransk bistro men är väldigt mycket större. De har medelpriser och god mat. Vi fick bord utan problem men det brukar vara en lång kö och då kan man passa på att ta en drink i baren (som påminner mycket om The Circus i Västerås).

Vi delade på en paj med lök och getost till förrätt, den var superb! Efter det blev det kyckling med grönsaker för min del, den var tyvärr ingen höjdare men Håkans biff med kryddsmör var ljuvlig!

Chokladpaj med vitchokladglass till mig och det vanliga till Håkan.

De har ett litet boulangerie där man kan köpa med sig bröd, pajer och bakverk. Dessutom har de take away från restaurangen.

Sightseeing i Washington

Här är jag framför Vita huset, det känns häftigt att vara så nära en bygnad som är så berömd och som jag har sett på TV och i filmer så länge jag kan minnas. Det var faktiskt mindre än jag trodde.

Därefter tog vi en promenad till Old post office där vi njöt av utsikten och såg hela Washington.

Capitolium och Pennsylvania Avenue.

Washington Monument

Lincoln Memorial

Abraham

När vi stod och njöt av utsikten så kom det en helikopter och flög förbi, den landade vid Vita huset där den antingen lämnade eller hämtade en viktig person ;-). Vi fick lära oss att Presidenten alltid blir hämtad i helikopter när han ska till flygfältet, det skulle ta alldeles för lång tid om han skulle åka bil (och då skulle de bli tvugna att stänga av all biltrafik och det skulle bli kaos).

På bilden ovan kan ni också se The reflecting pool som de håller på att renovera för tillfället, och Washington Monument i bakgrunden.

Jag och Håkan vid Vietnam War Memorial, här finns namnen på alla de amerikanska soldater som stupade i Vietnamkriget 1959-1975.

Arlington Cemetary

Vi spenderade fredagen tillsammans med Håkans vän Suzanne som bor precis utanför Washington. Hon var en kunnig och underhållande guide och vi hade en härlig dag tillsammans.

Jag är redo för en dag i Washingon, det var närmare 40 grader och hög luftfuktighet.

Håkan och Suzanne poserar i skuggan

Större delen av Kennedysläkten ligger begravd här, här nedan ser ni John F. och Jackie´s gravar, de ligger begravda tillsammans med de två barn som dog kort efter födseln (1963 och 1956), Patrick och en dotter som inte hann döpas.

Tomb of the unknown soldier - När vi kom dit så var det vaktavlösning och därefter en fin cermoni där scouterna lämnade över en ny krans och en soldat spelade Tapto. Han spelade så fint och känslofyllt så jag fick tårar i ögonen när jag såg ut över de tusentals gravarna på kyrkogården.

Shopping i New York

Vi tog en rejäl sovmorgon igår. Det var söndag och vi kände mest för att strosa runt och njuta av atmosfären. Vi började med brunch på A.O.C som ligger här i Greenwich Village och därefter blev det en dag på stan och lite shopping. Vi gick förbi en Michael Kors-butik (den tredje för den här resan) och de hade rea!! Det blev lite shopping där innan vi gick vidare till Victoria´s secret. Jag älskar Greenwich Village, jag skulle absolut kunna tänka mig att bo här, på varje gata finns minst en trappuppgång/hus där någon av oss säger "här vill jag bo om vi flyttar till New York". Det är en dröm, och det är nog ingenting jag inners inne vill ska hända men det är kul att drömma stort!

En liten och behändig handväska från Michael Kors.

Brunch på A.O.C

A.O.C är även det en restaurang som jag vill tipsa om i New York. Första gången vi besökte restaurangen för två år sedan var det av en slump, men efter första besöket var vi fast! A.O.C ligger på Bleecker Street, precis vid hörnet till Grove Street. De har bra priser och typiskt fransk bistromat. Vi kan lätt spendera en hel eftermiddag där, det har vi gjort flera gånger och det är mysigast att sitta på deras innegård.

Såhär såg brunchen ut igår. Håkan är redo att hugga in på sin Croque Madame.

Jag åt en cheeseburgare som var supersmaskig!

De har riktigt fin inredning, det är en fransk bistro med passande utsmyckning.

Little owl

Igår kväll följde vi ett bloggtips och gick till Little owl för middag. Det var väntetid så vi gick runt hörnet till AOC, en av våra favoriter här i N.Y där vi började med en drink i väntan på middag.

Little owl är en restaurang som ligger i hörnet av Grove Street och Bedford Street. De har väldigt personlig service och det kändes som att vi var på FRANK i Västerås. Restaurangen är i samma storlek som FRANK, personalen satte sig ner vi bordet när de förklarade menyn och maten var i FRANK-stil och uppläggningen likaså. Priserna var förvånansvärt låga och vi kommer definitivt att besöka dem igen. En ny favorit i New York!

Vi valde soft shell crab med sallad till förrätt.

Håkan tog fläskkotlett till varmrätt

Jag valde något som hette "Skate wings" på menyn och det var fisk med hummersallad, ljuvligt gott! Till varmrätten delade vi på "Mexican corn" som var grillad majs med ost, kryddor och gräddfil. Supergott!

Washingtong - New York

Igår tog lämnade vi Washington och körde till New York. Det tog i stort sett hela dagen då det som vanligt var en del bilköer och vi lämnade bilen på flygplatsen så det tog drygt en timme extra.

Vi kom iväg strax efter 11 för vi ville se svenskorna simma.

Dagens outfit, både linne och kjol kommer från Indiska.

Vi stannade för lunch på en Wendy´s restaurang

Vår andra hyrbild, en liten SUV

När vi kom in på vårt hotellrum så möttes vi av den här fina utsikten. Vårt hotell ligger nere i Greenwich village.

Hamilton, Bermuda

The capital of Bermuda is Hamilton. We spent a day there and explored the town thoroughly and we had dinner at Pearl before we went back to the ship. Our plan was to spend a couple of hours in Hamilton and then go to one of the beaches but the weather wasn´t that good so we stayed in Hamilton all day long.

Vi spenderade en heldag inne i huvudstaden Hamilton när vi var på Bermuda. Vår plan var att vara inne i stan ett par timmar och därefter ta oss till The Horseshoe bay, en av de bästa stränderna på Bermuda men regn, åska och blixt satte stopp för det och vi höll oss inne i Hamilton hela dagen. Regnet på Bermuda är dessutom väldigt aggresivt och inte rikitgt som svenska skurar.

Katedralen i Hamilton. The cathedral

En av parkerna inne i Hamilton, tillägnad drottning Elizabeth. A beautilful park in Hamilton.

Om man är man och vill passa in på Bermuda ska man klä sig som mannen på bilden nedan, för det gjorde 90% av affärsmännen i Hamilton. Skjorta, slips, shorts och höga strumpor.

We had dinner at a restaurant called Pearl/Portocall at the main street in Hamilton. Min förrätt, krabba på 3 sätt.
Middagen intogs på en modern restaurang som var två restauranger i en. Portocall på nedervåningen och Pearl på övervåningen.

Håkan åt tonfisktartar

Min varmrätt, pilgrimsmusslor och räkor.

Håkan åt sashimi.

Hamilton sett från vattnet

Bermuda, del 1.

Första dagen på Bermuda gick vi på upptäcksfärd i the Naval Dockyard, där vår båt låg förankrad. Det var faktiskt inte så mycket att se för det var söndag eftermiddag och det mesta var stängt (affären och museum) så vi vända tillbaka till båten efter någon timme.

Utsikten från båten

Vår båt

Bermuda är en engelsk koloni så här finns de röda telefonkioskerna i lite mer exotisk miljö.

Enchantment of the Seas

Eftersom jag inte har kunnat blogga på en vecka så är det svårt att veta var jag ska böja, men jag börja med att visa några bilder från båten.  Vi har varit ganska dåliga med kameran, den har fått vila mycket och det har varit skönt eftersom jag ALLTID ska fota allting.

Här ser ni vår hytt  - Our stateroom on Enchantment of the seas.

Det var värmt men ganska grått när vi lämnade Baltimore för att ge oss ut på Atlanten. Det första vi gjorde var att gå på upptäcksfärd.
Här är Håkan vid barnpoolerna - Håkan explores the boat.

Underhållningssalen

Det blev mycket kortspel under veckan på båten, här sitter vi på balkongen och njuter.  - Our balcony on the boat.

Jag kollar så att allting går rätt till när vi backar ut från hamnen.

Ser ni den lilla bojen/pricken i vattnet? Exakt på den punkten satt mannen (Francis Scott Key) som skrev USAs nationalsång och fick inspiration. När hans båt var vid den punkten såg han den amerikanska flaggan och blev inspirerad till The Star Spangled Banner.
  - On this point, Francis Scott Key got the inspiration to The Star Spangled Banner.

En kväll i Washington

Vi blev hämtade på hotellet igår kväll av Suzanne och hon tog oss till en restaurang där Heather och Jim väntade. Jag har aldrig träffat någon av dem förut men de är Håkans vänner från när han var ung och spenderade en sommar i USA.
Vi hade jätteroligt ihop och vi åt goda hamburgare (som Obama har ätit ;-). Tyvärr hade jag inte kamera med mig men Suzanne tog lite bilder som jag ska få se senare.
Även om jag inte har träffat dem tidigare så har vi haft kontakt på facebook så det var så roligt att äntligen få träffa dem och se vad de har haft för sig den senaste tiden.
Efter middagen gjorde vi Washington by night och vi fick se alla kända byggnader i kvällsskrud.
Idag ska vi vi se så mycket turistställen som möjligt. Vi ska börja med Arlington cemetary där Kennedy´s gravar finns, sen får vi se vart det bär av.

Eftersom jag inte har några bilder från igår så kommer det två bilder på oss från båten.

Testning, testning in Washington

Bloggen verkar leva sitt eget liv men nu vet jag att den fungerar iallafall, förhoppningsvis fungerar det med bilderna imorgon. Här kommer en bild från Bermuda, om det fungerar.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-1/2498521/images/2012/pic_50117d14ddf2b308030000ae.jpg" class="image">

Utkast: Jul. 26, 2012

Vi kom tillbaka till fastlandet för några timmar sen. Vi åkte direkt till Hertz och hämtade ut en ny hyrbil och körde till Washington där vi ska vara de närmsta dagarna.
Det blev en tidig morgon för vi gick av båten redan klockan 7.30 trots att vi försov oss.
Vi har har haft en underbar resa och ni ska få se bilder under de kommande dagarna. Jag och Atlanten är väl inte riktigt överens, det var väldigt gungigt på båten och stora vågor. Nu när jag sitter här på hotellrummet så känner jag hur marken under mig gungar. Internet ombord på båten var nästintill obenfintligt. Det kostade flera hundra kronor för en timme och då var det väldigt långsamt så det blev inget internet för oss och därmed blev det en lång bloggpaus.
Det är problem med uppkopplingen här på hotellet så bilder får komma i nästa inlägg.

Tillbaka i USA

Just nu så strular internet här på hotellet så det blir inga bilder i det här inlägget. Vi hörs lite senare!

Dagens lunch i Maryland

Lunchen intog vi på en närliggande pub. Det var mycket folk trots att de precis hade öppnat. Jag valde kalkonburgare och Håkan åt quesadilla. Nu ska vi åka till båten, jag hoppas att vi har internet ombord så att jag kan uppdatera bloggen under veckan.

Baltimore

Vi kom fram till hotellet strax efter kl 18 igår så vi checkade in och bestämde oss för att se oss omkring i hamnområdet men när vi skulle gå ut så blev det världens oväder och återigen befann sig blixten precis där vi var. Vi väntade en timme men det blixtrade lika mycket så då bestämde vi oss för att äta på hotellets restaurang, den var nästan fullsatt eftersom ingen ville gå ut. Jag beställde pizza och fick en hel familjepizza till mig själv. 4 vuxna personer hade kunnat dela på den och blivit mätta! Servitrisen varnade för att pizzan var ganska stor men jag sa att Håkan kunde ta resterna, det kunde han inte eftersom jag lämnade mer än jag åt. Den var jättegod men så stor! Vi fick ta med resterna till rummet men vi var så mätta igår så det var ingen av oss som orkade mer mat.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/2498521/images/2012/pic_50097645e087c369250002c4.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/2498521/images/2012/pic_50097645e087c369250002c4.jpg" class="image">

Middag i N.Y, onsdag del 2

När det hade slutat regna igår gav vi oss ut för att att äta middag. Det blev T.G.I.F och jag bestämde mig för att testa något nytt. Jag valde kött och räkcombo medan Håkan valde biffen. Det var jättegott men så otroligt mycket mat!
Såhär såg min potion ut, jag struntade i pommesen och gav en del av köttet till Håkan men blev ändå alldeles för mätt...

Håkan på väg ut från T.G.I´s

Håkan ville gärna besöka baren som ligger högst upp i hotellet så när vi kom tillbaka hoppade jag ur mina gympadojjor och bytte till ett par högklackade skor.

Men när vi kom upp till baren såg det ut såhär...

Det är svårt att se för bilden blev mörk trots att blixten var på. Det var en utomhusbar så på grund av det tidigare ovädret så hade den stängt. Så vi gick ner och tittade på fyra avsnitt av The Big Bang Theory istället.

Onsdag i New York, del 1

Igår var första dagen som jag gav mig ut i New York för den här resan. Efter att ha legat på hotellrummet i tre dagar så var det skönt att få röra på sig även om det var 36 grader varmt och väldigt kvavt. Benen darrade när vi gav oss iväg och det första vi gjorde var att inta frukost på Pret A Manger, jag åt fruktsalladen ni ser ovan eftersom jag ville börja lugnt.

Efter det tog vi en sväng norrut på Manhattan och vi se en massa fina byggnader, bland annat den här synagogan.

Vi intog lunch på Wendys och därefter packade Emilia och Edvard ihop det sista innan vi åkte ut till flygplatsen och vinkade av dem. Vi hade tur som åkte ut när vi gjorde för när vi skulle åka tillbaka var det ett riktigt oväder och bilköer överallt, det hade inte varit kul att hamna i någon av dem när man har ett flyg att passa.
Det åskade och blixtrade och var hagel, jag har aldrig sett så många blixtrar under ett och samma oväder, jag har nog aldrig sett så många blixtar sammanlagt i mitt liv! Håkan sa att vi iallafall var säkra i bilen men jag kände mig halvlugn när blixten och åskan hela tiden kom samtidigt. Deras plan blev en timme försenat ungefär, på grund av ovädret men nu vet vi att de har landat, fått sina väskor och antagligen kommit till Lund. Turen tillbaka till New York tog tre gånger så lång tid som att ta sig ut,  och de tio metrarna vi sprang från taxin till hotellet gjorde att vi var rejält blöta.

På flygplatsen

Cheers

I Boston finns puben Cheers där man har tagit exteriörbilderna till TV-serien med samma namn. Inuti ser det inte likadant ut (det finns en annan pub i Boston som är inredd på exakt samma sätt som i TV-serien). Vi åkte förbi där när vi var på vår bussrundtur och bestämde oss för att påbörja ytterligare ett varv och hoppa av vid det stoppet så att Håkan kunde få dricka en öl från Cheers.

Ibland önskar jag att jag också tyckte om öl, som när vi var på Cheers och det var 30 grader ute och vi var så varma efter att ha vart ute i flera timmar, då ser det riktigt gott ut med en öl men jag vet hur det smakar och tyvärr är det inte min grej.

Boston i bilder

Vi var ute på en busstur i Boston och fick se det mest sevärda. Här kommer några bilder från den turen, de är tagna från bussen så de är lite sisådär.

Bostons minsta brandstation. Byggnaden får inte göras om, därav att det endast går in två bilar på brandstationen och brandmännen får sitta utanför och vänta. Det är dessutom det distriktet som har mest att göra i Boston.

Fenway Park

Det här huset, som är stort som en herrgård, ligger mitt i centrala Boston och det är ett enfamiljshus! Jag undrar vad det kostar att bo där...

Min nya resväska

Vi köpte en ny resväska när vi var på outleten i Boston. Vi hade bestämt det redan innan vi åkte från Sverige eftersom vår största resväska (min gamla) var på väg att falla sönder och alla dragkedjor var trasiga.

Den är mycket bättre planerad än min gamla och det får plats fyra högar på varje sida, i min förra fick det bara plats 3 högar totalt.

Och så finns det extra fack för småsaker och toalettartiklar. I love it!

Michael Kors och Ralph Lauren

Här ser ni resultatet från vår shopping. Håkan köpte jeans, pikétröjor och lite andra saker.

Tröjor från Ralph Lauren

Även om jag inte hittade någon handväska så blev det Michael Kors ändå.

Det blev även några andra saker som jag inte har fotat än men nu har ni fått se mina favoriter.

Shopping i Boston

I fredags åkte vi till ett stort shoppingcenter utanför Boston (I Wrentham). Jag hade verkligen sett fram emot den här shoppingen sen februari/mars då vi bestämde att vi skulle åka dit på semestern. På bilden ovan är jag redo för att åka och shoppa (H gick precis in i bild när jag fotade men det såg jag först efteråt).

Just själva shoppingcentret var inte så mycket att fota, det var butiker som låg i långa rader. Det fanns en del affärer som man kände igen men de flesta var, för mig, okända märken. Jag tog några kort i en av chokladaffärerna, där man blev frestad av skyltfönstret.

Alla fyra shoppade, jag som hade siktat in mig på en ny Michael Kors-väska hittade ingen sådan. De hade inte riktigt det senaste sortimentet och det fanns ingen som jag tyckte var supersnygg och värd pengarna man faktiskt måste lägga. Jag hittade dock lite annat som ni ska få se snart för jag får inte in fler bilder i det här inlägget.

The Freedom Trail

I Boston finns det en markerad väg som kallas The Freedom Trail, den tar en genom Boston och man får titta på diverse hus under vägen. Om jag besöker Boston igen så kommer jag inte att gå The Freedom trail då jag inte tyckte att den gav någonting, det var bara långt att gå och den visade ställen som inte var så intressanta. Det positiva var att man fick se ganska mycket av Boston och det var kul.

Den första byggnaden på vandringen.

Jag inser nu i efterhand att jag knappt fotade några av byggnaderna som var med på vandringen (så intressanta var de) men Håkan fotade det här skeppet som var den sista punkten på promenaden.

Här är vi varma och trötta och vill tillbaka till hotellet.

Vår STORA hyrbil

Jag vet att det är mer vanligt med stora bilar i USA än i Sverige men jag är ändå förvånad över alla stora bilar vi ser. Vår hyrbil är en av de största. Eftersom vi skulle få plats med 4 stora resväskor så var vi tvugna att ta den största bilen de hade på biluthyrningen.

Den kanske inte ser så stor ut men det känns som om man sitter en våning upp jämfört med en vanlig bil. Man får en väldigt bra överblick över trafiken och jag är nästan lite sugen på att köpa en sån här bil, men det skulle vara lite mer krångel när man parkerade då den är både bred och lång.

Vi började i N.Y och körde till New Haven, därefter till Boston och tillbaka till N.Y, efter detta stopp ska vi till Maryland och efter kryssningen fortsätter vi till Washington DC och N.Y igen så det blir en hel del tid i bilen den här semestern.

New York, fortfarande sjuk

Just nu sitter jag i sängen och väntar på att Håkan ska komma hit till rummet med någon mat till mig. Jag försökte att äta lite igår kväll men det har jag fått ångra större delen av natten men om någon timme ska jag försöka med mat igen. De andra ska ut på stan när Håkan kommer tillbaka, idag tror jag att det är Empire State Building de ska börja med.
Det är lite tråkigt att ligga här men jag är mår fortfarande dåligt, är helt slut i kroppen och värmen och luftfuktigheten här i New York skulle göra det olidligt för mig som inte är frisk.

En bild från Central Park där de andra var igår.

Eftersom jag är på hotellrummet ska jag försöka att få ihop några inlägg om vad vi har gjort hittills på resan. I Boston hade vi ingen internet (därav bloggfrånvaron) och här är det väldigt segt men jag hoppas att jag ska få upp några bilder iallafall.

Framme i N.Y

Vi kom fram till New York för ett par timmar sen och jag har hållit mig på hotellet sen dess. Jag åt någonting igår som min kropp inte tyckte om så jag har inte fått i mig någonting alls idag, det enda jag gör är att springa på toaletten. De andra tog en tur ner till Times square efter lunchen och har nu gett sig ut på ytterligare en tur. Jag hoppas att jag är pigg imorgon igen så att jag kan haka på då.

Harvard

Just nu besöker vi Harvard Universtiy i Boston.

Kvällen i New Haven

Igår körde vi till New Haven som är en gammal stad (med USA-mått mätt). Den grundades på 1600-talet av engelska puritaner och det märks på alla fina byggnader.

När vi hade lämnat all packning på hotellet gav vi oss ut för att titta på staden och äta middag. Vi åt på en thairestaurang och maten var riktigt god!
Massaman curry med kyckling

Ett fint dekorerat sugrör

På vägen hem vandrade vi runt lite bland de gamla universitetshusen och kyrkorna.

Flygresan

Vi hade tur igår och fick uppgradera våra biljetter när vi kom till Arlanda, det innebar att vi fick åka business class och det är skönt när det är en så lång flygresa. Vi hade gott om utrymme för ben och fötter och vi blev uppassade hela tiden med mat, dryck och snacks.

Jag och Håkan på planet

Snacks till fördrinken. Något viltkött med pepparrots-creme fraiche, det var så gott!

Jag tittade på tre filmer, Salt, Hunger games och Marigold Hotel. Salt var inte någon höjdare men Hunger games däremot var riktigt bra! Jag hade väldigt låga förväntningar på den och blev glatt överraskad!

Dagens meny

Vi har landat!

Jag vill bara meddelat att vi har kommit fram till New Haven dit vi körde i vår stora hyrbil. Flygturen var riktigt angenäm och ni ska få se bilder sen, nu ska vi ut och se oss omkring!

Livrustkammaren

Nu när vi sitter på flyget så ska ni få se vad vi gjorde igår. Vi turistade i Stockholm och bestämde oss för att besöka Livrustkammaren på Stockholms slott.

Först gick vi en guidad tur som var väldigt intressant och därefter gick vi runt själv i lugn och ro.
Här är rustningar, de två till vänster var Erik XIV och ingen av dessa rustningar har varit med i strid för på den tiden var rustning ett festplagg som användes vid fester och andra fina tillfällen (här känner jag "var det det finaste och skönaste de kunde komma på att sätta på sig??")

De hade flera vagnar, och alla såg ut som om de var hämtade ur sagor, de var så vackra och detaljerade!

Sofia Magdalenas (Gustaf III:s fru) bröllopsklänning.Det kungliga modet var breda höfter...svårt att få plats i vagnen eller hålla sin älskade i handen, känner jag.

Bohém

Jag har hittat den bästa inredningsbutiken! Bohém heter den och ligger på Linnegatan i Stockholm. Igår var vi där för att titta på sänggavel och jag hittade så fina möbler och inredningsdetaljer.
Jag har länge letat efter den perfekta sänggaveln och nu har jag hittat den! Vi har inte beställt den än eftersom vi inte hade måtten men vi ska nog beställa den i höst.

Här ser ni sänggaveln vi vill ha, men i fel färg.

Snart sticker vi

Nu är det dags att lämna regniga Stockholm och bege oss till Arlanda där flyget till New York går om några timmar. Det ska bli så kul att komma iväg!! Vi har ätit frukost och packat ihop allting och jag känner mig ganska pigg trots att det är tidigt :).

T.G.I Friday's

Middagen intogs på T.G.I Friday's och jag åt deras medelhavssallad. Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet där vi tittade på TV och spelade kort och yatzy. Imorgon åker vi till Arlanda men jag hoppas att jag hinner säga hej till er innan dess!

Centralen

Efter en dags turistande i storstaden har vi nu kommit till Centralen där vi inväntar Edvard och Emilia som kommer från Lund. Planerna för kvällen är att vi ska ut och äta, vi ska försöka att lägga oss tidigt eftersom jag var vaken större delen av natten och att vi ska upp tidigt imorgon. Allt det här skrev jag och helt plötsligt rullade tåget in tio minuter före tidtabell, så nu är vi tillbaka på hotellet igen. Jag och Håkan turistar i Stockholm

Sommarfin

Igår fick tånaglarna en ny färg som var mer sommar.

Riche

Det blev en middag på Riche igår och efter det gick vi till hotellrummet och tittade på Svt-play. Jag var så sugen på kaffe efter middagen så jag beställde in en cappuccino, men med tankte på att jag var vaken till strax efter halv 4 imorse så borde jag inte ha gjort det. Jag är väldigt lättpåverkad av kaffe och borde nog inte dricka kaffe efter klockan 15, om det inte är så att jag vill vara vaken länge.

Ett glas rosé fick inleda semestern

Det blev ett litet missförstånd vid beställningen så istället för en förrätt så fick vi in varsin minivariant av en förrätt, men det var väldigt bra för då fick jag äta förrätt men i en mindre variant. Till varmrätt valde jag biff med en sallad till, och till kaffet kom det in en tryffel.

Här är vi på väg hem till hotellet igen.

Veckan som gick

Vecka 27 - Min sjätte vecka

Powerwalks: 4
Gympass: 4!
Jogging: 0
Övrigt:
Mat: Nja

Det här var en väldigt bra träningsvecka och det kändes som om jag inte gjorde något annat än att gå till gymet. Jag ville få en rejäl träningsdos eftersom vi åker iväg på semester nu. Jag vet såväl hur jag blir på semestern, jag tänker att "Imorgon ska jag träna, kl 07.00 ska jag ta en powerwalk eller gå till gymet och sen kan jag njuta resten av dagen med gott samvete". Problemet är bara att när klockan ringer så är jag så himla trött och det är ju faktiskt semester...
För var gång jag lyckas ta mig ut så får det ses som en vinst.

Påväg till gymet i Lund, en ovanlig syn.

Snart middagsdags!

Vi är framme i Stockholm. Tågresan gick bra och det var riktigt svalt och skönt på tåget och här i Stockholm är det inte alls lika kvavt som i Västerås. Vi tar en liten paus på hotellrummet nu men ska snart ut och äta, det blir nog en ganska tidig kväll för jag var uppe tidigt imorse, mitt pass på gymet började kl 07.45! Det var sista passet innan semestern. Jag har med mig träningskläder men kommer mest att göra lite hemmaövningar och promenader då jag inte tror att det är så många av de hotellen vi ska besöka som har gym.

Eftersom jag inte har fotat någonting idag så får ni se en bild på oss från den 9 juli 2011 då vi lämnade Capri och åkte till Sicilien. Jag fick inte med mig någon solhatt i packningen idag (det inser jag nu när jag ser den här bilden) så jag får köpa en ny på Bermuda som jag kan sälla till samlingen.

Mot Hufvudstaden

Vi ska alldeles strax ta oss till stationen för att ta tåget till stockholm där vi ska börja semestern. Jag har packat klart, alldeles för mycket som vanligt men det fanns inte så mycket som jag kunde rensa bort så väskan är betydligt mer än halvfull.

Såhär såg det ut sist vi var i Stockholm, det var kvällen innan vi åkte till Italien.

Packning pågår

Jag blir sämre och sämre på att packa i tid. Vi åker om några timmar och idag började jag att packa. Såhär ser det ut på sängen just nu, både jag och Håkan har lagt ut våra saker men det är liiite mer på min sida.

Mitt mål är att ha en halvfull resväska så att jag kan shoppa mycket på outleten i Boston, men just nu ser det ut att vara betydligt mer än en halvfull väska... Jag ska testa att packa ner allt så får jag se hur mycket jag måste sortera bort.

På museum

Innan konserten började igår tog vi en tur inne på Jazzens museum. det är inte bara en musikscen, de har museum också. Jag var mest intresserad av att titta på pianot som fanns hemma hos oss när jag var liten. Mina föräldrar har nu skänkt pianot till museet eftersom de inte hade plats för det längre.

The Circus och Vintage

Vi hann inte med så jättemycket bloggfix igår, så vi kommer att fortsätta när jag är tillbaka i Sverige igen. Stefan trodde även att han förstod varför mina bilder klipps av på högerkanten så jag hoppas att han kan hjälpa mig med det också.

På Circus igår var det väldigt trevligt. Vi fick prova Aperol, som är en bitter, (typ Campari, det är faktiskt så att Aperol tillhör Camparifamiljen) både i drink och för sig själv.
Levins optik hade med sig en massa solglasögon, och det som var speciellt med dem var att de var från den gamla goda tiden, men då var det vanliga glasögonbågar och nu har de satt i färgade glas istället. Mina favoriter var YSL-bågarna från 60-talet. De har över 400 par som de säljer i butiken så när vi är tillbaka i stan igen tänkte jag kika in och se om jag hittar ett par som passar mig.

Vi hade en väldigt trevlig kväll som avslutades med The Town, en film om bankrånare i Boston, dit vi ska åka senare i veckan. Boston är tydligen den mest bankrånstäta staden i världen (eller hur det nu var...).

Bengt Hallberg och bloggfix

Vilken härlig eftermiddag vi har haft ute i Strömsholm, Bengt Hallberg var så bra och en glad överraskning var att bandet som spelade före paus, Soundstream jazz sextet, innehöll tre medlemmar som gick på musikgymnasiet samtidigt som mig. Vi köpte med oss två skivor hem så att vi kan fortsätta att lyssna här hemma.

Jag och min lillebror ska fixa lite här på bloggen och ändra lite i utseendet nu när det är sommar ;-). Vi får se hur långt vi hinner idag för vi ska snart ner till Cirkus där det är söndagsmys för medlemmar.

Om något ser mysko ut så får ni gärna säga till, vi hoppas att det ska gå så smidigt som möjligt men av erfarenhet så vet jag att inte allt brukar klaffa efter första försöket!

Söndagsjazz med Bengt Hallberg

Tiden går fort när man har roligt. Vi vaknade 08.50 så det blev en helt okej morgon. Anton var väldigt mysig på morgonen och låg och pratade och mös. Förmiddagen gick snabbt och vi fick skjuts till Gryta där vi lämnade Anton och lånade en bil.
Regnet har vräkt ner de senaste timmarna och det var inte lätt att köra ner bilen till stan. Nu är det lite bättre och vi håller tummarna för att det håller sig så. Vi ska på en jazzkonsert på Jazzens museum i Strömsholm där bland andra Bengt Hallberg uppträder.

Den här fina luftballongen såg vi igår på Power Meet, mer bilder kommer senare.

Barnvakter

Vi fick med oss en sötnos hem från Power Meet. Anton ska sova här inatt och mysa med oss. Nu är nattproceduren avklarad och vi sitter i sängen å myser och tittar på Emil i Lönneberga.

Lördagskvällens planer

Jag flyter bort här i sommarvärmen men jag gillar sommaren så jag ska inte klaga, det gäller bara att få i sig tillräckligt med vätska.
Vi ska ut och käka och därefter bege oss ner mot Lögarängen där Power Meet hägrar (det är ju lite överallt men ikväll blir det vid Lögis). Mamma och pappa har kommit till stan och min syster & co skulle också ner så vi blir nog ett stort gäng ikväll, kul!!

Två sötnosar, Håkan och Arvid

Jag har fyndat!!

Det finns en del klädesplagg som jag inte skulle köpa, mest på grund av att jag inte vågar gå in i butiken och prova eftersom jag utgår från att det inte finns någon storlek eller modell som passar min kropp.
Levis-jeans är en sådan sak, eller egentligen vilka jeans som helst som man köper i en jeansaffär. Om jag har jeans på mig så kommer de ifrån Lindex eller KappAhl där jag vet att det finns byxor som passar mig.

Idag var vi ute på stan för Håkan behövde ett par jeans inför vår semester. Jag var helt genomsvettig eftersom det är så kvavt ute och ville mest bara få det överstökat, jag kände mig lite sur mot killen i butiken men han sprang och hämtade nya byxor och storlekar till Håkan och när Håkan hade valt ett par så frågade han mig om inte jag behövde ett par jeans. Jag svarade snabbt nej och förklarade att jag inte trivs i jeans. Han sa att de hade väldigt bra och sköna jeans och frågade igen om jag inte skulle prova ett par, nu när det var rea och allt.

Efter en stunds tvekande och efter att ha frågat om de har stora storlekar, vilket han sa inte var något problem så hoppade jag in i provhytten med ett par jeans. De gick på helt utan problem, och jag kände mig fin i dem. Det bästa var att de kostade 300kr istället för 1000kr. Jag visade upp mig för Håkan och försäljaren och de tyckte båda att de satt kanonbra. Jag fick med mig ett par liknande par in som satt lika bra och kostade 270kr så jag köpte båda två.

Det känns fantastiskt att kunna ha "riktiga" jeans =0)

Här är det ena paret på

Fredagens Power Meet

Att ta bilder på fina bilar var inte så lätt som jag trodde. Under själva finbilscrusingen hade de så hög hastighet att de åkte förbi alldeles för snabbt och dessutom satt jag inte närmast vägen, så jag fick med delar av andra människor/buskar/stolpar stup i kvarten. Vi ska antagligen ner en sväng till ikväll och då kanske det går lite bättre.

Igår satt vi dels nedanför Fryxellska skolan (vid finbilscrusingen) och dels nedanför Djäkneberget. Vi hade med oss sallad som vi festade loss på, sen hade vi även med jordgubbar och mörk choklad som snacks. Förutom vi var det min lillebror och Emelie, min syster och hennes familj samt min svågers brors familj + en kompis till dem så vi var ett stort gäng.

Man kan säga att Västerås delas upp i två läger under Power Meet, de som tycker att det är roligt och de som inte uppskattar invaderingen (som man ändå får säga att det är). Jag läste på min väns blogg att det kommer 90 000 besökare/turister till Västerås den här helgen, och vi är i vanliga fall ca 145 000 så det märks väl att de är här, dessutom är många av dem väldigt skräniga och fulla och gör ibland lite dumma saker.
Jag tycker att det är en riktig folkfest och försöker att vara där varje kväll, det är fullt med folk längs crusingsträckorna som har med sig picknick och dricka och har en trevlig kväll. Jag bor dessutom ganska bra, jag slipper att fulla människor kissar på min tomt eller till och med somnar där.

Igår hade de Drive In-bröllop och skyltarna visade vägen

Coolaste killen. Arvid blev skrämd av bilarnas vrål så då fick det bli hörselkåpor på.

En söt bil

En bil som spexade

Bilar med mycket folk

Mot Power Meet

Jag försökte ta ett kort på mig och Håkan när vi var på väg ner i hissen tidigare idag men det vara bara jag som kom med.

Vi väntar in min syster och hennes familj som ska komma förbi oss innan vi alla går ner på stan och tittar på finbilscruisingen. Det är Power Meet i Västerås i helgen så stan är full av fina (och mindre fina) raggarbilar av alla de slag. Vi såg många fina bilar på Damrallyt för några veckor sedan och jag hoppas att det blir lika fina bilar ikväll. Bilder från Damrallyt.

En tur på stan

Jag har tagit det ganska lugnt på förmiddagen och därefter blev det en tur på stan, det är mycket som ska fixas inför resan. Solskyddsfaktor, plåster, alvedon, samarin, underkläder så att det räcker den tid vi är borta och lite andra saker. Nu är det mesta fixat, det blir nog en liten tur imorgon också men sen är det klart.
Vi köpte även mat till kvällen och två stycken stolar på Clas Ohlson som vi kan ha när vi ska titta på alla fina raggarbilar.

Nu är det äntligen dags för lunch, jag vet att det är sent men besöket på stan tog längre tid än väntat. Det blir goda rester från gårdagen.

Grillkväll och nytt rekord på gymet

Igår kom Ulrika över på middag. Vi grillade och det blev så otroligt gott! Håkan svängde ihop en underbar marinad till både kycklingen och svampen som blev pricken över iet.

Grillat är som bekant godast och det här var fantastiskt gott! Kycklingfile, svamp, lök, majskolv, sallad och tomat. Jag hoppas att vi hinner grilla en gång till innan vi sticker iväg på semester.

Vi avslutade kvällen med The birdcage, en gammal favorit.

Dagen idag började med veckans sista gympass, det har blivit 4 gympass och 4 morgonpromenader den här veckan, det känns riktigt bra. Eftersom jag har kört alla muskelgrupper tidigare under veckan så blev det ett blandat pass idag och jag tog ett nytt personligt rekord på benpressen, 152,5 kg!! Det är inte illa pinkat ;-). Nu blir det frukost och Biggest Loser!

Nyshoppat

Jag har förnyat garderoben med några toppar inför semestertrippen så att jag har någonting somrigt att ha på mig när vi är borta.

Topp från KappAhl, en ny favorit.

Färgglad t-shirt/topp från rean på MQ, Bondelid

Topp från rean på MQ (365 Sunshine), jag fotade dessa imorse innan jag skulle iväg och då hann jag inte fixa detaljerna, men jag kommer nog att ha ett vitt linne under så att den blir mindre genomskinlig.

Outfiten från igår

Såhär såg jag ut igår kväll när jag träffade Anna.
Kjol Indiska, linne H&M, topp MQ (köpt nu på sommarrean), väska Tiger of Sweden, ballerinas Skopunkten.

Varda med vännen

Igår gick jag och Anna till Varda och hade en härlig tjejkväll med god mat och drinkar. Det kostade en del men vi konstaterade glatt att det var första gången som vi två var ute och lyxade tillsammans så det var det värt!

Det var så varmt i lägenheten igår så jag och Håkan bestämde oss för att sätta oss på "vår" framsida. Det fläktade skönt och drycken svalkade, det blev även en liten tapastallrik till Håkan som inte skulle ut och svira.

Jag och Anna gick till Varda där vi satt på deras uteservering och njöt, först av en cosmopolitan och därefter god mat. Till förrätt, en gazpacho med jordgubbar och hummer, oxfilé med sallad till varmrätt och några timmar senare delade vi på en efterrätt.

Skål!

En solig morgon

Även denna torsdag började med en powerwalk i den strålande solen. Vi var ute redan klockan 7 idag men det var varmt och skönt.
Efter det har jag fixat ett ärende och alldeles strax ska min syster hämta upp mig och så ska vi åka på en liten shoppingtur.
Vi hörs igen när jag kommer hem, då ska jag visa er hur det såg ut igår när jag och Anna var ute på galej!

Här ser ni en vy från imorse, västerås är så fint.

Juveler och tjejkväll

Håkan har jobbat klart för dagen och vi tittar på Juveler, en härlig kärleksfilm som utspelar sig från 30-talet fram till 80-talet.

Ikväll ska jag på dejt med Anna, vi ska ut å dricka drinkar och prata en massa, det har jag längtat efter i en veckas tid! Min Rumble lever ett eget liv, igår var den helt konstig och när jag startade spelet idag hade den skickat ut 19 spelinbjudningar, varav 11 till samma person. Man ska egentligen inte kunna skicka mer än en inbjudan åt gången så det var lite roligt.

En slö dag

Jag har en riktig semesterdag där jag inte gör många knop. Jag har njutit av det fina vädret och nu bläddrar jag i senaste numret av hembakat. Det finns så mycket gott och jag blir inspirerad till nya bakverk.

Träningsmorgon

Den har morgonen har vart riktigt bra. Jag började med en timmes styrketräning på gymet, idag var det fokus på triceps och rygg. Därefter var det dags för en powerwalk, eftersom jag skulle vara på gymet redan kl 07.45 så var det lite tidigt att powerwalka innan gymet så det fick bli en promenad efteråt. Eftersom jag hade gymet först behövde jag inte äta frukost emellan och vänta en timme så klockan 10 var jag klar med dagens träning, det känns skönt! Vi hade en extra kamrat idag på promenaden, Matilda, som jag känner sen skoltiden. Det var roligt att höra vad hon har för sig, och eftersom det var ganska tidigt så var det inte så mycket folk ute så vi kunde gå tre personer i bredd :-).

För ett år sedan idag stod jag vid Spanska trappan i Rom, idag blir det en dag i Västerås men det känns nästan som utomlands för det är så varmt och skönt.

Kärleksmiddag på FRANK

Vi har precis kommit hem efter en underbar middag på FRANK, vår absoluta favoritrestaurang som vi besökte dagen till ära. Vi gick dit redan klockan 17 när de öppnade så att vi var säkra på att få bord, de har nämligen ingen bordsbokning på sommaren. Vi var första gästerna så det var lugnt och skönt när vi njöt av champagnen.

Jag öppnade kuvertet som jag fick av Håkan, vad det innehöll får ni ser imorgon när jag även kan visa Håkans present.

Vi åt god mat och drack ett underbart gott vin. Överst ser ni förrätten, carpaccio med marinerad kronärtskocka och parmesan. Nere till vänster är skaldjursrisotto med kräftor och hummer som jag åt till varmrätt och min dessert blev "snickers", chokladkräm, kolasås och nogatskum.

Håkan åt slaktarstek till varmrätt och sommar-pannacotta till dessert.

Nu ska vi mysa ner oss i soffan och titta på Morden i Midsomer. En härlig dag och kväll!

Rolig post

Det är så roligt att få någonting annat än räkningar och idag kom Håkan med det här fina kortet som vi fick från familjen Ramm som gratulerade oss på bröllopsdagen. Jag blev jätteglad! TACK!

Bröllopsdag

Idag firar jag och min man två år som gifta. Vi gifte oss i Västerås Domkyrka lördagen den 3 juli 2010. Vi hade en fantastisk dag med släkt och vänner och vädret var underbart! Vi åt en likadan lunch idag som vi gjorde då, en rostbiffsbaguette från Brynolf Bagare. Det finns mycket fina minnen från den dagen, och de gjorde sig påminda när vi åt lunchen.
När Håkan har jobbat klart för idag så blir det en sväng på stan (bland annat ska jag hämta ut Håkans present som är en kombinerad förlovningsdags-/bröllopsdagspresent eftersom den var dyr) och eventuellt en promenad i Vasastan om vi hinner innan vi ska ut och äta. Ikväll blir det middag på FRANK, vår favoritrestaurang.

Här ser ni några bilder från vår stora dag, om ni vill se fler bilder så finns de under kategorin bröllop.

Foto: Porträttstudion

Här nedan är några bilder som Cilla Blom har tagit och som jag sen har lekt med i photoshop och instagram. Jag vet inte varför men ända sen blogg.se lanserade den nya versionen av hemsidan så försvinner en bit på höger sida på alla bilder, det är inte roligt eftersom jag vill att ni ska se hela bilden, men men, om någon bild ser konstig ut så vet ni varför.

Tacokväll med vänner och träning

Dagens pass var riktigt jobbigt, precis som igår. Idag var det ben och bröst som stod i fokus och som lite bonus blev det mage också. Jag var helt illamående efter passet, vilket betyder att jag har tagit ut mig totalt och det är det som är meningen :). Det blev en lugn promenad hem och nu ska jag ta det lite lugnt innan lunchen.

Igår kväll var vi hemma hos familjen F som bjöd på Tacos, det är så himlans gott tycker jag. Vi hade en trevlig kväll och det är mysigt att kunna träffas en vardagkväll tycker jag. Då känns veckan lite festligare. Det behöver inte vara avancerat och det behöver inte bli sent, det är bara trevligt att träffas. Under höst och vår är jag ofta upptagen på vardagkvällar men nu till hösten så är jag inte med i barmintongruppen så nu kanske det finns möjlighet för lite mer vardagsdejter.

Jag försökte ta kort på oss när vi väntade på bussen

Vår söta gudson Felix som är en riktig solstråle!

It´s a beautiful day

När jag vaknade var det strålande väder ute, det är alltid lite lättare att komma upp ur sängen när solen skiner och det är varmt och skönt ute. Även idag blev det en powerwalk vid Mälaren tillsammans med AL och när jag kom hem så fixade jag frukost till Håkan. Stekt ägg och skinka, äggen blev tyvärr lite misslyckade men de gick att äta ändå.
Nu ska jag ladda inför gymbesöket!

Blommorna fick jag av Ewa igår, de är så somriga och fina!

Nytt i badrummet

När jag var på Clas Ohlson idag så hittade jag lite olika saker till badrummet, bland annat dessa. En hylla till duschen eftersom vi inte har någonting att ställa flaskorna på...

Och ett fotbad, jag var egentligen bara ute efter en balja där fötterna fick plats men det hade de inte och den här var så billig så då fick det bli den. Den masserar, vattnet bubblar och den håller vattnet varmt.

Chicco och shopping

Jag tog en tur på stan när jag hade gjort mig iordning och införskaffade lite saker som vi behöver. När jag var klar med shoppingen gick jag till Chicco och köpte med mig en sallad hem. Deras pollosallad är ljuvligt god! Kyckling, getost, honung och nötter.

The Real Group

Oj, vilket jobbigt pass på gymet det blev idag. Axlar, biceps och mage stod i centrum och fick sig en ordentlig omgång. De har bytt ägare på gymet under den veckan jag har varit borta så nu får vi se hur det kommer att bli i framtiden, men än så länge så tränar jag på (jag läste att de från och med imorgon inte har några omklädningsrum pga kommande ombyggnad).

Vi åkte till Jazzens museum i Strömsholm igår med några goda vänner och spenderade eftermiddagen med att lyssna på The Real Group som bjöd på ett blandat program. Därefter bar det av till Västerås igen där vi först satt på Vardas uteservering och därefter gick vi hem till oss och tittade på Sex and the City och fotbollsfinalen. Det var roligt att vi var lediga på vårt lilla jubileum så att vi kunde njuta av champagnefrukost igår morse. Imorgon, när vi har bröllopsdag, så jobbar Håkan så då får vi njuta av en god middag på kvällen istället.

Träningsveckan har börjat

Även denna dag började med en morgonpromenad tillsammans med AL, vi gick längs med Mälaren och därefter tittade vi på fina villor i ett område väster om centrum. Efter det blev det frukost tillsammans med maken innan han gav sig iväg till jobbet. Jag ska styra kosan mot gymet, det var nästan två veckor sen sist så det är en välbehövlig comeback. Den här veckan har jag planerat in minst fyra besök på gymet så det känns bra.

Vår förlovningsdag

För fyra år sedan stod vi högst upp i Empire State Building i New York och njöt av utsikten när Håkan frågade mig om jag ville dela resten av mitt liv med honom. Det var en underbar dag som jag alltid bär med mig. Idag firar vi med att åka till Strömsholm och lyssna på The Real Group.

Champagnefrukost

Jag började dagen med en promenad tillsammans med Al, vi gick längs med Mälaren och njöt, klockan 9 var det 22 grader ute. När jag kom hem så överraskade min man mig med det här.

Vi bestämde oss för att inta frukosten på balkongen i solen, och jag fick present av Håkan.

Magnus Uggla

Vilken härlig kväll vi hade igår! Vi började med att möta upp familjen F för en middag på Texas Longhorn och därefter begav vi oss ner till den stora scenen där vi såg Nicklas Lidström hyllas, Miss Li och Magnus Uggla. En riktigt härlig kväll, och när Uggla sjöng "Jag dansar aldrig nykter" och andra gamla hits så stod jag och dansade och sjöng för full hals! Det var fullt med folk och riktigt bra stämning.