Gabriellas knäck

Här kommer ett superenkelt recept på knäck som jag har fått från min jobbarkompis Gabriella.



Ingredienser

1 dl socker
1 dl sirap
1 dl grädde

ca 1/2 påse hackad mandel (ca 0.5 dl)

Såhär gör du

Blanda ingredienserna i en hög form som tål micro och kör på full effekt i 8 minuter (här kan det variera beroende på micro, i Västerås kör vi på 8 minuter men i Lund så räcker det med 7 minuter för den micron är mycket bättre. När den är klar i micron tillsätts mandeln och sen är det bara att potionera ut i formarna, antingen med skedar eller genom att hälla upp smeten i en kanna och sen hälla i formarna, det blir mycket mindre kladd med kannan än med skedarna.




Kommentarer
Postat av: Anna

Du får visa mig någon gång vilken form du gör knäcken i. Jag har aldrig fattat hur hög den ska vara. Däremot har jag lyckats smälta en degbunke en gång. Det var inte så kul att skura köket efterråt...

2011-12-22 @ 20:09:33
URL: http://annasviktiga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0