Vinprovning på FRANK



Till att börja med fick vi ett "sparkling" rött vin (shiraz) som välkomstdrink, det serverades med lite anklever-tilltugg.

De hade gjort "specialservettringar" kvällen till ära.



Triss i förrätter. Till förrätterna serverades 2 vita viner, Eden valley Riesling 2008 samt Wiggan Riesling 2003, det sistnämnda vinet doftade lite bilverkstad. En blandning av olja och bildäck, vissa rieslingviner utvecklar den doften under mognadsprocessen och de vet inte varför. Båda vinerna var jättegoda!



En soppa med kokosmjölk, chili samt en "kungskrabbeboll" (de hade finare ord för maten igår men jag kör den lite enklare varianten ;-).



Sedan var det ostron med citron och en lökvinägrette som var jättegod! Och därefter vårrullar med lax, chili och koriander som man doppade i en soyasås.



Till varmrätt nummer 1 fick vi 2 röda viner, det till vänster heter Mudflat Shiraz 2008 och det till höger heter Eden Valley Shiraz 2006.



Den första varmrätten var lamm tillsammans med gotländska betor, morotspuré samt en myntayoghurt.



Håkan och Markus från Spendrups



Vinet till varmrätt nummer 2 var en Stonewell Shiraz 2005. Kvällens godaste rödvin.



Här har vi ett av mina favoritkött, Waguybiff tillsammans med en "potatisrulle" samt svamp- och fläskröra, supergott!



Jag och min bordsherre Doug Lehmann

Jag och Mr Lehmann

Princess Moscato 2009, mitt favoritvin för kvällen!



Dessert, exotiska frukter i form av ananassorbet, mangopuré, choklad och kaksmulor tillsammans med en litchifrukt.



En prinsessa dricker princess ;-) till den goda desserten.



Sista vinet för kvällen The King AD 2019, 1998 (den är alltså bäst år 2019)

Vinet är som ett portvin, till det serverades ostar, en gotländsk blåmögelost och den andra osten kom från Skärvångens mejeri.



Den fina flaskan



Efter osten blev det kaffe och tryfflar




Kommentarer
Postat av: Emma & Micke

Vilken lyxkväll :) !! Skärvångens mejeri är ju uppifrån jämtland, ni har väl fått nån ost av oss därifrån nångång !?

Ses imorgon kram emma micke edvin

2011-02-25 @ 18:45:04
Postat av: Emma & Micke

Vilken lyxkväll :) !! Skärvångens mejeri är ju uppifrån jämtland, ni har väl fått nån ost av oss därifrån nångång !?

Ses imorgon kram emma micke edvin

2011-02-25 @ 18:45:41
Postat av: Kristin

Japp, den godaste osten! Jag berättade det för Doug från Australien ;-)

2011-02-25 @ 18:49:46
URL: http://reising.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0