Palermo


Enligt oss så är Palermo inget ställe som är värt en resa för turistandets skull. Nu kan det vara så att staden känns trevligare om butikerna och restaurangerna är öppna (eftersom de firade något helgon så var allting stängt i fredags)...men jag tror inte att Palermo är en stad som vi kommer att återvända till (förutom för att landa och sedan ta oss vidare till någon mysig siciliansk by eller så...).

Operan


Katedralen var vacker (en av de få sevärdheterna i staden).





Inne i katedralen fanns relikerna efter det helgon som man firade den här veckan, när vi senare på kvällen var ute och letade efter en speciell restaurang och vi hamnade mitt bland några skumma bakgator (men det är en annan historia som jag säkert kommer att skratta åt i framtiden) och till slut kom ut på en större gata så möter vi festivaltåget med orkester och hela köret som kommer bärandes på hennes kista...såhär såg det ut.




Nu ska jag inte låta alltför negativ men den sicilianska maten är inte lika god som på fastlandet, och i Palermo är den minst aptitretande. Jag och Håkan älskar mat och vin men det fanns inte gott om restauranger som hade något lockande på menyn. Hade jag inte vart så väluppfostrad så hade jag rest mig upp och lämnat åtminstone två restauranger i Palermo utan att betala.
Här kommer några bilder på den mindre goda maten.




Köplasagne som man micrar och som fortfarande är kall när den serveras kan jag köpa på ICA och äta hemma, det uppskattas inte på restaurang.

Det gemensamma för de här restaurangerna var att det man kan kunde välja i dryckesväg (alkoholhaltig) var rött eller vitt som sen hälldes upp från en dunk och smakade därefter... Det gick inte att välja om man ville ha ett kraftigt eller lätt vin, utan surt och iskallt var det som bjöds...och det är inte min melodi så det blev vatten för mig och det var iochförsig ganska bra eftersom jag i två veckors tid har druckit alkohol till både lunch och middag.

Jag lovar att göra ett inlägg senare på all god mat vi har ätit, ja var bara tvungen att skriva av mig lite ;-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0