Sufflé med oxfilé

Det här receptet är verkligen någonting extra. Vi åt den här rätten när vi firade vår 3-åriga förlovningsdag. Det är lyxigt och väldigt gott. Originalreceptet fick jag av Sara O. som jag känner via jobbet jag har dock ändrat lite på det. 

Recept för 4 personer

4 skivor oxfilé
smör
salt
vitpeppar

 Sås
3 msk smör
3 msk vetemjöl
1 burk stångsparris
2 dl vispgrädde
1 dl schweizerost
5 msk majonnäs
salt
vitpeppar
2 äggvitor

 Tomaterr

8 små eller 4 stora, jämna tomater (vi brukar använda röda tomater men sist testade vi gula och det var jättegott det med)
1 burk små fina ärtor
smör
1 stor vitlöksklyfta
salt

Såhär gör du: 

Bryn oxfilén fint på båda sidor, salta och peppra och lägg över dem på ett gratängfat.

Lägg sparrisen över kotletterna. Skär ett lock av tomaterna och holka ur dem. Låt burkärtorna få rinna av och krydda med vitlök och salt.
Fräs ihop smör och mjöl till såsen och späd under omrörning med sparrisspad och grädde till en tjock slät sås. Låt den koka 5 min. Blanda i riven ost och majonnäs, avsmaka med salt och peppar och låt inte såsen koka mer.

 Piska upp äggvitorna till styvt skum och skär försiktigt ner dem i den något avsvalnade såsen precis före gratineringen. Fyll ärtor i tomatskålarna och ställ dem vid sidan av kotletterna och toppa varje tomat med en smörklick. Gratinera i 250 grader i ca 15 min tills såstäcket höjer sig som en pösig sufflé med gyllenbrun fin färg.

Vi har inte kommit på det ultimata tillbehöret till den här rätten. Vi har provat potatiskroketter och klyftpotatis men ingen av dessa alternativ kändes helrätt. Nästa gång ska vi nog prova med potatismos.







Vi strödde på ost innan vi ställde in den i ugnen men det blev inte bra då den fick färg långt innan sufflén, därför blev den lite mörk i färgen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0