Tårttips

När jag gjorde prinsesstårtan tidigare i veckan så testade jag ett tips som jag läst om. Jag har tidigare haft problem med att sylten läcker ut på kanterna så när man ska bre ut grädde på kanterna så blandar det sig med sylten. När man gör en prinsesstårta så spelar det kanske inte så stor roll eftersom det är marsipan på men om man gör en gräddtårta så kan det vara fint med vita kanter.
Tipset är att spritsa ut vaniljkrämen (som ska blandas med hälften av grädden så att den blir fluffig och inte så stabbig) på kanterna så att inte sylten kan smita. Det gäller att vara noggrann så att sylten kommer ut ända till vaniljkrämen så att det inte blir någon torr bit. Det här gjorde också att tårtan blev högre än vanligt och det är alltid fint :).
Vaniljkrämsgrädden spritsas på i dubbelt lager.
På med sylten
Spritsa därefter på vaniljgrädde, mycket lättare än att klicka ut och få det jämnt.
Även med den här metoden kommer det att smita ut lite från kanterna men eftersom det är vitt så gör det ingenting.
Jag använde även spritsen när jag skulle få ut grädden för att täcka sidorna vilket jag tyckte var enklare eftersom jag då fick en mindre mängd att jobba med jämfört med om jag klickade ut grädden med en sked.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0