Skaldjursjulbord på K9

I lördags var vi sugna på att gå ut och äta och när vi ringde till K9 så visade det sig att de bara serverade julbord på helgerna. Vi tänkte att det var roligt att få prova på ett lite alternativt julbord så vi bokade till den sena sittningen som började kl 20.00
 
När vi kom fram till Kajplats 9 så fick jag riktig julstämning. Det var kallt, snön glittrade och fin julmusik (typ Frank SInatra) strömmade ur högtalarna.
 
När vi hade satt oss vid bordet så fick vi glögg och pepparkakor med god ost till (som jag tyvärr inte fick smaka eftersom den innehöll mögelost, men min man tyckte om den). Efter det var det dags för första vändan till buffén som bestod av sill, ägghalvor, lax m.m.
Det smakade ljuvligt. Den inlagda sillen med smetana och rödlök till bara smälte i munnen! Därefter blev det lite varmt, bl. a. hummersoppa, jansson och skinka.
 
Vid tredje besöket på buffén så var det dags för det som var speciellt för just K9:s julbord, nämligen skaldjuren. Det fanns räkor (både rökta och vanliga), havskräftor, krabba, ostron och hummer med olika såser. Mina favoriter var räkor, hummer och havskräfta, havskräftorna inponerade verkligen (jag som brukar föredra signalkräftor börjar så smått ändra mig). Jag har aldrig provat färsk krabba så det var roligt att få testa men det blev ganska kladdigt (mycket på grund av att jag inte riktigt visste hur jag skulle få ut innehållet...) och även om det smakade helt okej så tyckte jag att de andra skaldjuren var godare så jag satsade på dem istället. Aiolin var suverän till alla skaldjur och när vi var klara med den rundan så kände jag mig riktigt mätt.
 
Efter en stunds vila besökte vi dessertbordet. Jag hoppade över ostarna eftersom jag var riktigt mätt och de flesta är förbjudna för mig som gravid, och gick direkt på gottebordet. Min favorit på dessertbordet var pannacotta med passionsfruktstäcke, den var ljuvlig!
 
 
Jag blev glatt överraskad av att det fanns mycket som jag kunde äta (som gravid ska man undvika vissa sorters lax och olika tillagningssätt men det fanns så mycket gott att jag blev proppmätt ändå, skaldjuren var godare än jag hade förväntat mig om man fick bra verktyg för att få ut köttet ur skalet. Det fanns gott om våtservetter på bordet och det var verkligen mysigt och hög julstämning inne i restaurangen. Ett stort plus var att det aldrig var kö till buffén, när jag tidigare har ätit julbord på restaurang så kan man få stå 10 minuter i kö innan man ens kommer fram till själva buffén.

Vi hade en mysig kväll och jag hoppas att de kör på samma upplägg nästa jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0