Mat & Destillat

I lördags besökte vi en ny restaurang i Lund. Mat & Destillat ligger på Kyrkogatan, strax norr Domkyrkan. Vi var ett stort gäng som var där efter konserten så vi testade många rätter. De får bra betyg, speciellt på varmrätterna, bland förrätterna var det ingen som riktigt föll mig i smaken men det beror nog mer på mig än på kockarna ;-). Det kan tilläggas att deras drinkar var fab!







Förrätter
Mousseline med pilgrimsmussla, ostron och sjöborre.



Forellrom med potatisblini, gräddfil, rödlök och vodkagelé


Benmärgsmousse


Häftiga lampor


Varmrätter
Vildsvinsrygg, tamsvinskind, spetskål och majsgröt (typ majs mixad med grädde). Den var ljuvlig!


Torsk med grapefrukt, kål och gulbetor.







Desserter
Kolapäron med chokladsorbet.


Crème Brulée


Jag minns tyvärr inte vad den här drinken hette men den är med på min topp tre-lista! Den är vodkabaserad och började på K... Vi måste gå tillbaka dit och dricka drinkar snart så att jag kan kolla upp vad den innehöll, jag vet att vodka, passionsfrukt och tranbärsjuice var med.



De andra två drinkarna på min topp tre-lista är Julius Cosmopolitan och den drinken jag drack på invigningen av Nya Hattfabriken =0).
Mat & Destillat var väldigt fint inrett och väldigt populärt, vi hade reserverat bord i förväg annars hade vi aldrig fått plats. Servicen var jättebra och jag kan tänka mig att gå dit igen, speciellt för drinkarna men även för en middag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0