Farmor Ullströms rullrån

Varje år under min uppväxt så åkte vi till min farmor och farfar på annandagen och smakade på deras julbord och hade det mysigt. De firade ofta julafton med oss i Västerås och så åkte vi som  sagt dit på annandagen. Förutom julbordet så fick vi smaka på farmors julkakor och mina absoluta favoriter är hennes rullrån! Min farmor lever inte längre men min pappa gör hennes rullrån på julen och här kommer hennes recept. Det är gammal så måtten är i kaffekoppar ;-).
För att kunna göra rullrån så måste man ha ett rullrånsjärn och en "pinne" som man rullar med.



Ingredienser

1 kaffekopp smält smör
1 kaffekopp socker
1 kaffekopp vatten
2 kaffekoppar mjöl

Blanda samman allt i en skål och häll ca 3 msk i järnet.


Såhär ser ett rullrånsjärn ut, bilderna har jag lånat från http://gardenhouse.blogg.se




Kommentarer
Postat av: Aneta

Hej Kristin! Tack snälla för receptet! Men jag tror inte det möjligt att baka utan så speciellt redskap!:)

2012-01-14 @ 20:06:43
Postat av: Anna

Du får se till att rullrånsjärnet hamnar hos dig när din pappa inte orkar baka längre!

2012-01-14 @ 21:16:36
URL: http://annasviktiga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0