Bloms Tacopaj

Min syster och hennes man gör den grymmaste tacopajen! Jag är egentligen inte så förtjust i paj men den här pajen älskar jag! Vi fick den när vi var hemma hos dem i fredags så det är inte jag som har gjort pajen på bilden ;-). När jag gör den brukar jag garnera med en tomatskiva i mitten och sen fefferonis runt om, som solstrålar. 



Deg
4dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g rumsvarmt smör
1,5 dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda degen och bred ut den i en pajform. Picka degen, grädda i 10min.

Fyllning 1
500 gr nötfärs
1 gul lök
1 påse tacomix
1dl vatten

Stek blandningen och lägg den i det varma pajskalet

Fyllning 2
4 hackade tomater, utan innanmäte
1 gul lök
4 hackade fefferoni utan kärnor
2 dl creme fraiche
4 msk majonnäs
2dl riven ost, gärna smakrik

Rör ihop och bred ut smeten över köttfärsen. Garnera med tomatskivor och fefferonis. Sätt in pajen i ugnen igen i 10-15 min.

 

Såsen
5dl gräddfil
Bostongurka, några matskedar
Sweet chili, några matskedar
Spad från fefferoniburken, ca 2 msk
1 pressad vitlöksklyfta

Den här såsen passar till mycket annan mat, den blir ungefär som kebabsås.

Servera pajen med en sallad samt eventuellt tacochips.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0