Kladdkaka med jordnötter och kola

Den här härliga kakan bjöd jag på igår, den blev riktigt krämig och härlig! Jag serverade den med vispad grädde och färska bär.


Ingredienser

200 gr mörk choklad
200 gr smör
4 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk bakpulver
1 rulle center

Topping
100 gr mörk choklad
jordnötter





Såhär gör du

Smält smöret och chokladen i ett vattenbad. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Här i chokladsmeten och rör om ordentligt, vänd försiktigt ner vetemjölet och bakpulvret. Smörj en form med avtagbar kant och häll i smeten. Tryck ner centergodisarna och grädda i 225 grader i ca 12 minuter, kakan ska vara lös i mitten när den tas ut.

Smält chokladen till toppingen i vattenbad och fördela den över kakan, strö över jordnötter. Förvara kakan i kylskåp, gärna över natten, innan servering. Jag serverade den efter 4-5 timmar och den var jättegod då så man behöver inte vänta så länge.



Receptet har jag hittat på heavenlycupcake.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0