Klassiska Lussekatter

 
Saffransbullar finns i många olika varianter. Här är ett recept på klassiska lussekatter.
 
 
Ingredienser
 
50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
1 gr saffran
 
0,5 tsk salt
1,5 dl socker
250 gr kesella
15 dl vetemjöl (13-17 dl beroende på dagsform ;-)
 
1 ägg
russin
 
Såhär gör du
Smula ner jästen i bunken samtidigt som du smälter smöret. Häll i mjölk och saffran i smöret och låt det bli fingervarmt. Häll mjölkblandningen över jästen och rör runt tills den är upplöst.
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen tills den blir blank och smidig. Täck över degen med en bakduk och låt den jäsa i 45-60 minuter.
 
Dela degen i mindre bitar och forma efter behag. De klassiska bullarna får man genom att göra ormar som man viker in ändarna på åt varsitt håll. Dekorera med russin och låt jäsa under duk i ca 30 minuter (sätt på ugnen här) till dubbel storlek (det här gör att de inte behöver vara så stora från början, även om de ser små ut så blir det oftast bra efter jäsningen).
Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och grädda i ca 7-10 minuter på 225 grader tills de har fått fin färg.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Åh vad jag älskar saffransbröd! Men jag tänker inte baka nåt för jag kan inte låta bli och äta...och saffransbröd ingår inte i nån diet vad jag vet...

2012-11-28 @ 19:52:10
URL: http://lenaslilla.blogg.se
Postat av: Anna

Mmm saffransbröd är bland det bästa som finns! Kanske för att man äter det så sällan? Jag ska baka ihop med en annan mamma, vi kommer att satsa på varianten med vit choklad ;)

2012-11-28 @ 23:18:58
URL: http://annasviktiga.blogspot.se
Postat av: Lena

Väntar med spänning på receptet med vit choklad =)

Svar: Det kommer imorgon (fredag) =0)
Kristin

2012-11-29 @ 20:45:07
URL: http://lenaslilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0