Vecka 19

Äntligen är vecka 19 påbörjad! Jag känner så eftersom vi blev flyttade 5 (!) dagar tillbaka på senaste ultraljudet (så för oss var v 18 12 dagar), trots att det beräknade förlossningsdatumet vi hade fått innan även det var fastställt med ultraljud. Antingen så beräknade de fel på första ultraljudet eller så är bebben helt enkelt lite mindre än snittet. 
Vi närmar oss alltså halvtid i graviditeten och det känns bra. Jag tycker att jag känner Lille Skrutt röra sig i magen och kan även känna om den är väldigt mycket åt ena sidan. Det kanske bara är inbillning för jag vet ju inte hur det ska kännas men jag tror och hoppas att det är den jag känner. På ultraljudet fick jag veta att moderkakan ligger i bakkant vilket gör det lättare att känna barnet tidigare, så det stödjer min teori.
 
 
 
Jag har inte sett några fläckar än och jag håller tummarna för att de håller sig borta! Jag tog prover när jag var hos barnmorskan sist och då såg alla prover bra ut, jag tror att min järnnivå är bra tack vare all leverpastej som jag äter varje dag (när jag är i Västerås och ha mammas goda gurka på ;-).
 

Kommentarer
Postat av: Sara Vinterdag

:-) Har du slutat må illa? Eller du kanske tillhörde de lyckliga som slipper helt? Det är härligt när barnet börjat röra sig och man liksom kan lära känna den lilla individen...

Vi hoppade istället över några dagar efter andra ultraljudet, där var en vecka som nästan helt försvann för det beräknade förlossningsdatumet blev tidigare! Och sen står det i mina papper att Viking är född i v 40+2, fastän 40 veckor inte var fullgångna sedan sista menstruationens första dag...hmmm... Ja ja, de räknar som de vill, och barnet kommer när det vill! Beräkningen är baserad på ett snitt, och däri ingår alla för tidigt födda, även de mycket för tidiga. Därför går de flesta "över tiden"!

Svar: Illamåendet är bättre sen två-tre veckor tillbaka. Förmiddagarna är fortfarande inte bra men det är en stor förbättring jämfört med tidigare =0). Det visste jag inte, att de räknar på det sättet. De flesta vi känner har gått över och det fick ju sin förklaring nu ;-). Intressant! Hoppas att allt är bra med er!
Kristin

2012-10-23 @ 16:48:40
Postat av: Sara Vinterdag

Det är jättefint med oss, tack!

Visst är det knepigt hur de räknar?? När man först hör att 7 eller om det är 8 av 10 går över tiden så låter det ju ologiskt, men när man sedan betänker att det inte är helt ovanligt att bäbisar föds både en och två månader tidigt, däremot inte mer än 3 veckor sent, så börjar man förstå. Men det blir så fånigt, att så många går och väntar och ängslas de där sista veckorna.

Skönt att du mår bättre! Som min kompis i England skrev "Why do they call it morning sickness when it lasts all day!?"

Kram!

2012-10-25 @ 15:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0