Blixtentårta

TACK för alla fina kommentarer angående min Blixtentårta! De värme mycket och födelsedagsbarnet Anton var helt exalterad över tårtan. Han älskar Blixten i bilar-filmerna så valet var självklart. Eftersom min familj gillar prinsesstårta så blev det en sådan även om utseendet inte riktigt var så. Jag använde bara marsipan (ingen sockerpasta) då de är mer förtjusta i det och det gick bra även om den var lite bångstyrig i början.
Såhär blev slutresultatet med "gruset".
 
Det första som ska göras är att dela tårtbottnen så att sidorna blir raka och delarna som blir över används som tak till bilen. Sidorna blev egentligen för smala (det beror på hur hög tårtbottnen är) så jag fick fylla ut med en del grädde och vaniljkräm.


Ett lager vaniljkräm och ett lager med hallonsylt och grädde.Samma sak på takdelen, men där blev det 5 lager istället för två.
 
När tårtan är fylld så ska den spacklas med antingen vaniljkräm eller grädde så att marsipanen fastnar.
 
 
Sen är det bara att börja dekorera. Jag googlade på bilder på nätet så att jag fick lite idéer och fick se hur han såg ut när det gäller detaljerna.
Här har det kommi på däck och ögon. Marsipan fäster med vatten så det är bara att pensla på det man vill ska fasta så sitter det.
 
Sen är det dags för munnen och sidorutorna.
 
Och till slut blixtar på sidorna och lyktor framtill
 
Blixten har egentligen 95 på "ryggen" men eftersom det var Antons tårta och han fyllde 3 år så fick det stå A3 istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0