Smärta

Jag började läsa "Att möta förlossningssmärtan" igår kväll och har läst en lång stund idag med. Jag blev rekommenderad att läsa den av min barnmorska och den känns bra och informativ hittills.
Jag har aldrig tänkt så mycket på själva förlossningen så det kan nog vara bra att börja förbereda sig. Jag är inte nervös för den och det finns ingenting som jag oroar mig för, vilket slår mig när jag läser boken då alla berättelser hittills handlar om vad kvinnorna har varit rädda för innan och hur det har gått under själva förlossningen. Hormonstinn som jag är så rinner tårarna under vissa berättelser där det inte har gått så bra för barnen.
Det jag börjar oroa mig för nu är att jag inte har förstått hur otroligt ont det kommer att göra, missförstå mig rätt, jag vet att det kommer att göra fruktansvärt ont och att jag aldrig tidigare har känt en sån smärta, men när jag läser beskrivningarna på smärtan i boken så börjar jag bli orolig.

När jag fick missfall så kände jag av värkarna men de var inte outhärdliga, krystvärkarna gjorde väldigt ont men då visste jag inte riktigt vad det var som hände i kroppen. Det gjorde ändå så ont att jag åkte till akuten (jag som aldrig frivilligt skulle åka till akuten så länge jag var vid medvetande trodde jag). Eftersom missfallet var i vecka 11 så var det ingenting stort som skulle ut så jag kände ingen brännande känsla eller att det tog stopp någonstans. Däremot fick jag tabletter som framkallade ett "nytt missfall" för att de skulle vara säkra på att allting kom ut. Då låg jag med "värkar" i ca var tredje minut under hela natten och jag minns att jag grät av smärta (och sorg förstås) hela natten igenom och det var omöjligt att sova eller vila däremellan.
Jag hoppas att jag kan tänka positivt när värkarna sätter igång och se det som att varje värk är ett steg närmare bebisen och att smärtan inte överrumplar mig.

Det här inlägget tog en helt annan vändning än vad jag hade tänkt från början men så blir det ibland.


Kommentarer
Postat av: Anna

Klart att du kommer att fixa det vännen! Man uthärdar smärta mycket bättre när man vet att det kommer något positivt ur den. Öva på att fokusera på andningen. Hitta en målbild och jobba mot den. Fundera på vilken typ av smärtlindring du vill ha genom att läsa på vad som finns, för- och nackdelar med de olika metoderna. Fråga, fråga, fråga!
Kram

Svar: Yes, det låter bra. Jag skulle vilja ha som din 2:a förlossning men hinna in till BB ca 2 timmar innan, det vore perfekt =0).
Kristin

2013-01-17 @ 20:36:38
URL: http://annasviktiga.blogspot.se
Postat av: Ida

Jag önskar faktiskt att jag hade haft en (för mig) lite mer realistisk bild av förlossningen. Jag var så inställd på att allt skulle gå fint och enkelt. Kvinnan är ju skapt för att föda och så vidare.
Jag hade bara fått höra historier där allt gick fint, EDA:n behövdes inte eller hanns inte med. Akupunktur mot värkarna som var ungefär som kraftig mensvärk.

Ingen hade sagt att det kunde vara helvetet på jorden, att det är det värsta man någonsin varit med om och att man många gånger vill (och tror att man ska) dö.
Det hade jag velat höra åtminstone en gång innan. Bara för att veta att det kan bli så.
Hoppas att jag inte skrämde dig nu.

Och efteråt får du världens finaste belöning! En bebis på bröstet!

Med tanke på att du behövt vara med om de där hemska erfarenheterna som alla borde slippa, tycker jag att du kan få en lätt förlossning. Någon rättvisa ska det väl vara! <3

Kram!!

Svar: Jag har fått höra om både solskensförlossningar och det motsatta (så jag blir inte skrämd :). Jag tänker att om jag går in med föreställningen om att det kommer göra så ont att man tror att man ska dö så kan jag bara bli positivt överraskad när jag väl ligger där. Eftersom jag, fram tills för 3-4 år sedan, bara hade hört solskenshistorier så har jag alltid sagt att jag vill klara mig utan smärtlindring men nu börjar jag att vackla och kommer nog att säga till barnmorskan att om de tycker att jag behöver smärtlindring så får de föreslå det. Som min barnmorska säger, varför ska man ha ont när det går att göra någonting åt det? Det gör ju ont ändå men tar förhoppningsvis udden av smärtan. Min målbild blir nog när de lägger upp bebisen på bröstet och vi får se krabaten för första gången =0). KRAM!!!
Kristin

2013-01-17 @ 22:34:53
Postat av: Nina Deila

Det är en minnesvärd smärta. :) Jag skulle gärna vara med om en tredje förlossning (men utan flera småttingar hemma dock!).

Svar: Vad kul att du säger så =0). Jag håller tummarna för att jag säger samma sak efter förlossningen så att jag får en till liten att ta hand om om några år.
Kristin

2013-01-17 @ 22:55:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0