Träningen och jag

 
Den här bloggen handlar inte om någonting speciellt. Det är lite recept, min vardag och annat som jag har intresse för men någonting som jag inte har skrivit om på länge är träning. Jag måste tyvärr erkänna att jag är lite av en periodare när det kommer till träning. Det senaste halvåret så har träningen blivit rejält lidande på grund av graviditeten. Jag mådde så fruktansvärt dåligt de första månaderna att så fort jag försökte anstränga mig det minsta så kräktes jag. När jag äntligen började må bättre kom foglossningen och den innebar att jag inte ens kan gå på långsamma promenader. Och när träningen uteblir försvinner kosttänket ut genom fönstret.
Nu när jag inte kan/får träna så inser jag hur mycket jag saknar det. Jag blir på betydligt bättre humör när jag får träna, jag sover bättre, känner mig allmänt piggare och bättre flås mår ju alla bra av.
 
Jag hoppas att jag mår bra efter förlossningen och kan komma igång med promenader till att börja med. Bara en sån sak som att få komma ut en timme per dag och röra lite på sig ska bli underbart! (Så kommer det säkert inte att kännas när det är hällregn och jag är ett vrak efter alla vakennätter men drömma kan jag ju få göra).
 
När jag känner mig bra igen så vill jag även komma igång med annan träning än promenader. Jag har sagt upp medlemsskapet på gymet eftersom det är lite väl dyrt att betala för något jag inte använder, och eftersom vi bor i två städer så känns det inte som den bästa lösningen att bara kunna träna när jag är i Västerås. Frågan är bara hur jag vill träna och hur ofta jag kan komma iväg med en liten bebis att ta hand om. Jag och H kommer inte att vara i samma stad hela tiden, det blir bättre efter sommaren men i början kommer vi nog att vara på olika ställen och då blir det nog svårt.
Vi funderar på om vi ska ha lite hantlar och sånt i ett rum i källaren, då kan man passa på när bebisen sover och det finns många övningar som man kan göra helt utan redskap.
 
Jag har aldrig varit i tipptopp form rent träningsmässigt. Våren 2010 var jag nog som mest vältränad (då fokuserade jag på vårt bröllop och det var en riktig motivationshöjare!), då skötte jag kosten bra och tränade på gym tre dagar i veckan, spelade badminton 1 gång i veckan och försökte att få in 5 promenader före frukost varje vecka. Det gav verkligen resultat och jag kände mig riktigt smidig och hade inga problem att springa 5 km på under 28 minuter (nu skulle jag inte ens kunna springa 5 km utan att gå emellanåt). Jag vill tillbaka till den formen och gärna lite till, jag vet att 9 pass i veckan är helt orealistiskt men någonting mellan ingenting och nio gånger i veckan borde jag klara av tycker jag.
 
Bilderna är från våren 2011 när jag hade en träningsperiod med 2 pass om dagen måndag till fredag. Det var både promenader, simning, badminton och gym.
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Testa appen "You are your own gym". Med hjälp av appen tränar du hemma, utan redskap. Den kostar 22 kr eller nåt sånt, och det är ju bra mycket billigare än ett kort på gym som inte används ;)

Svar: Ja, jag såg att Militärmamman körde det nu och det verkar intressant :) det är bara att ha den där självdiciplinen så att det blir av men om H övervakar så kanske det går bra =0).
Kristin

2013-01-17 @ 20:45:51
URL: http://annasviktiga.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0