Vecka 31 - Det är liv i luckan!

 
Vecka 31 är här och som det står här ovan så är det mesta klart och bebisen fokuserar på att öka i vikt. Vi hade en diskussion häromdagen om varför inte bebisen kommer ut redan nu när alla organ är klara, det skulle bli en betydligt lättare förlossning att klämma ut någonting som väger under två kilo istället för 3,5 kg eller mer. Som känguru-bebisarna, de kommer ut när de är 3 cm och sen ligger de i fickan på magen och växer till sig.
Lille Skrutt är mycket mer aktiv nu, dels har h@n blivit större (och kanske starkare) så allting känns mer och så håller den på i längre perioder. Vi ser hur magen rör sig när den snurrar runt och sparkar, det är häftigt!
 
 
Jag vet inte riktigt hur vi ska göra med profylax, det verkar inte finnas någon i Västerås som håller i sådana kurser och även om det fanns det så kommer inte H att kunna medverka på någon sådan och jag känner väl att det är ett samarbete mellan partners så om vi ska gå så ska vi gå båda två. Jag tror inte att det är så många i min bekantskapskrets som har gått på profylaxkurs, och de verkar ha klarat av förlossningen bra ändå.
Har ni någon erfarenhet av det? På 1177.se kan man läsa lite om det och få tips på övningar som man kan göra hemma så jag tror att vi börjar så. Dessutom är det så mycket med flytt och annat just nu så jag vet inte om det finns någon tid över till det för mig heller om jag nu skulle bestämma mig för att gå själv. 
 
Magen i slutet på vecka 30 i en dammig spegel.
 

Kommentarer
Postat av: Anna- Med Alvora i famnen, en framtid av spänning

Fin du är!

Vi gick profylax, i Västerås. För mig var det verkligen bra. Ett verktyg att klara smärtan. Sen när edan inte tog på mig så är jag väldigt glad att jag fått lära mig tänket och andningstekniken. Kan rekommendera boken Annas profylax, den var bra för det psykologiska. Henric är också glad att vi gick profylaxen tillsammans, men vi är olika ;)
Kram

Svar: Tack Anna, bra tips med boken, jag ska kolla upp den för om vi går på webbkursen som de har så kan det vara bra att komplettera med boken =0). Kram!
Kristin

2013-01-15 @ 20:01:32
URL: http://blogg.alltforforaldrar.se/annasvarld
Postat av: Anna

Annas profylax finns i både Västerås och Lund, men jag håller med om att det gör mest nytta om ni går tillsammans! Kolla även med din barnmorska om hon kan hjälpa dig att träna på att profylaxandas. Sen kan du få kika på mitt material som jag fick när vi gick kursen. Jag tyckte att det var väldigt bra och hjälpte mig massor, speciellt under min andra förlossning. Vi gick p-kursen när vi väntade M, och sen tränade jag på andningen med min bm några gånger när jag väntade F.

Svar: Jag kollade upp Annas profylax för den verkar de flesta ha gått, de har inga kurser i Västerås nu i vår så det lutar åt att det blir en webbkurs, då kan vi göra den när det passar oss även om jag tror att det är bättre att göra det irl. Bra tips med bm, hon har ju jobbat på förlossningen så det har hon säkert koll på :).
Kristin

2013-01-15 @ 20:03:47
URL: http://annasviktiga.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0