Helgen och (förhoppningsvis) nya sovrutiner

Den här helgen har bjudit på en hel del trevligheter och en hel del ledighet. I fredags kväll blev det storhandling och därefter grillade vi, det gäller att passa på nu innan hösten kommer. Vädret har varit fantastiskt här hela veckan med en sol som verkligen värmer. Jag testbakade en ny paj med jordgubbar och rabarber, den blev smarrig och fick bra betyg av provsmakarna.
 
Kjol och topp inhandlades i helgen.
 
Lördagen började med sovmorgon och därefter en promenad ner på stan. Jag inhandlade lite kläder inför hösten och vi hann uträtta en del ärenden innan jag och W traskade hem och gjorde oss iordning inför kvällens festligheter.
Vi var hembjudna till en familj i föräldragruppen och sex av familjerna kunde komma så det var många barn. De skötte sig exemplariskt och vi hade en jättetrevlig kväll med underbart god mat.
Lördagens mattest gick bättre än dagens försök.
 
Jag sov riktigt dåligt inatt, varför vet jag inte för Wilma sov bra. Hon vaknade vid 9 och vi tog en lugn start på dagen. Gröten ville hon inte ha idag, men däremot vattenflaskan är rolig. Det blev lite trädgårdsarbete och på eftermiddagen tog vi en tur till mina föräldrar och därefter åkte vi hem och grillade.
 
Wilma får vara vaken så länge hon vill på kvällarna. Vi lägger oss sent och hon är inte till besvär så hon har fått vara med oss och då somnar hon någonstans mellan 23 och midnatt. Jag blev inspirerad av de andra mammorna igår när vi pratade sovrutiner så ikväll provar vi att natta henne. Jag gjorde ett försök vid 20.30 men det var nog lite för tidigt att börja då när hon är van att somna senare, hon var inte alls glad (läs hysteriskt) så hon fick komma upp och leka lite på golvet. Strax före 22 började vi om och hon skrek ganska rejält men vid 22.20 så blev det tyst. Nu hoppas jag att det betyder att hon har somnat.
Våran cooling i Claras solglasögon, vi ska investera i ett par innan vi åker till Italien. De här hade rem runt om så hon kan inte ta av dem så lätt men hon tyckte att det var roligt att ha dem på så det är nog inget problem :).
 
Vi vet egentligen inte hur man ska göra men vi vill få henne att somna själv i sin egen säng så vi la ner henne, stoppade i nappen och sa god natt och gick ut ur sovrummet, när hon har skrikit så har jag gått in och klappat henne, stoppat i nappen och stannat tills hon har lugnat ner sig. Jag vet inte när man ska börja med nattning men det är lika bra att vänja henne tidigt att somna själv för då blir det förhoppningsvis mindre problem senare. Men med barn vet man aldrig, det kanske funkar nu men om några veckor så kanske det inte alls vill sig. Jag är glad att det gick så lindrigt ikväll för det är inte roligt när hon är så ledsen.
 
Nu blir det lite myskväll och sen är det dags att sova för imorgon börjar en ny, rolig vecka!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag vet fortfarande inte riktigt hur man får våra två att somna ;-)

2013-09-08 @ 23:07:04
URL: http://annasViktiga.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0