Kakmonster - recept

 
I lördags bakade jag kakmonster för första gången. Vi skulle iväg och fira Anna och Anton och eftersom jag har sett andra göra kakmonster så bestämde jag mig för att testa själv. De blev supergoda!
Frostingen blev inte riktigt så hård som jag ville ha den så jag kommer att uppdatera receptet när jag har kommit på något bättre men det funkade med denna så jag skriver ut den så länge. Grundrecepten kommer från Leila Lindholm men jag har ändrat i dem, bytt ut, tagit bort och lagt till ingredienser.
 
Ingredienser
 
Muffins
3 st ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
 
50 gr smör
1 dl gräddfil
 
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
 
1 st Lindt Mousse au chocolat
 
 Limefrosting
4 dl florsocker
150 gr philadelphia
50 gram rumsvarmt smör
saften från 1 lime
1 tsk vaniljsocker
valfri hushållsfärg
 
Garnering
kokos
hushållsfärg
kex
ögon
 
Såhär gör du
 
Muffins

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt.
Smält smöret och tillsätt gräddfilen, blanda ner det i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt i en separat bunke och sikta ner det över äggsmeten, vänd runt försiktigt.
Fyll formarna till hälften och tryck i en ruta choklad, toppa med lite mer smet och grädda i ca 15 minuter.
 
Medan muffinsen är i ugnen, häll kokos i en  skål, tillsätt hushållsfärg och blanda runt. Dela kexen.
 
 
Frostingen

Vispa samman alla ingredienserna med elvisp till önskad konsistens. Ställ frostingen kallt en stund så blir den lättare att jobba med.
 
 
Garnering
Låt muffinsen svala innan du garnerar dem.
Spritsa ut frostingen över muffinsen och doppa dem i kokosen, ha på extra kokos med en sked om det behövs. Sätt ut ögon och tryck dit ett halvt kex.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0