Lily är 7 månader

Lily med storasyster Emilia.
 
Tiden går fort och vår minsta skruttis har redan blivit sju månader. Jag är rätt trött och stressad just nu så mitt minne är obefintligt men då är det bra att ha en blogg så att jag kan gå tillbaka och titta på hur Wilma var när hon var sju månder.
Det är mycket som är lika, precis som Wilma så gillar Lily att prova röstomfånget och styrkan och hon älskar när man sjunger. Hon pratar mest hela tiden och när vi sjunger så låter det som att hon försöker sjunga med.
Hon är väldigt mammig vilket är mysigt men väldigt opraktiskt. Det är dock inte så konstigt eftersom det är mig hon träffar mest.
Man ska helst stå/gå runt när man bär på henne, man får inte sitta still i soffan. Hon älskar gröt men även en del annan mat går bra. När det är någon mat som hon gillar så grinar hon mellan skedarna eftersom det inte går tillräckligt fort.
Vi har börjat öva på pincettgreppet men det sitter inte än. Vi jobbar på att sitta själv och att åla men det har hon inte riktigt fattat än. Eftersom hon är född en månad innan hon egentligen skulle titta ut och därefter låg i en sjukhussäng i en månad så ligger hon efter, dessutom så är hon väldigt liten. Vi mätte och vägde henne på BVC för en månad sen och då vägde hon 5645 gr och var 62,5 lång. Wilma som också alltid har varit liten vägde ett kilo mer när hon var 5 månader så det skiljer ganska mycket på dem.
 
Hon älskar Wilma (och även andra barn), hon ler så fort hon ser Wilma och skrattar högt när Wilma busar med henne eller gör något annat roligt. Det är så fint att se dem tillsammans. Wilma försöker ta hand om henne och underhålla och trösta henne när det behövs. Wilma kan bli lite avis ibland men för det mesta går det jättebra.
 
Den här helgen tar vi det lugnt och håller oss hemma (som vi i och för sig gör de flesta helger) men jag hoppas att det blir mer social samvaro nu i sommar. När mannens kör tar uppehåll och det är semester så får jag förhoppningsvis en chans att komma ut lite. Mitt sociala liv har hamnat på paus, jag kan räkna de gånger jag har varit iväg på roligheter sen Lily föddes på en hand och jag saknar det verkligen. Man behöver umgås med vuxna lite då och då om man inte ska bli tokig. Jag har försökt att få till en förändring men det är svårt att få ihop livspusslet när man har en man som har 2 timmars pendling per dag och som reser mycket i jobbet.
Nu i juni så avlöser festligheterna varandra (yay!) och vi ska bara få till det med barnvakt så att vi kan komma iväg båda två.
 
Ikväll har vi tittat på Eurovision och jag har försökt att få in alla våra bilder på datorn vilket är lättare sagt än gjort. Datorn kraschar lite då och då och det är nog snart dags att införskaffa en ny.
Imorgon ska Wilma på sitt första barnkalas så det ska införskaffas present och bamseklänningen ska på (nu är det mest W som bestämmer vad hon ska ha på sig). Och vem vet, kanske blir det lite morsdagsfirande också :). Nu håller vi tummarna för Måns!
Wilmas favvoklänning just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0