Nytt år, nya utmaningar


Jag har en del mål som jag vill nå eller i alla fall komma en bra bit på väg med under 2012.

Träning
Jag vill återinföra träningen som en rutin och målet är att träna 3 gånger i veckan. Som det är nu så är det bara badminton på tisdagar som är min fasta träningsdag. Eftersom vi kommer att spendera mer tid i Lund framöver så kommer jag inte att kunna vara med varje tisdag, och av samma anledning ska jag säga upp mitt medlemsskap på gymet i Västerås. Det är inte värt att ha en hög månadsavgift och endast kunna utnyttja det 1-2 gånger per månad. Då köper jag hellre ett årskort på friskis som jag kan använda både i Västerås och i Lund (Om Friskis finns i Lund???). Jag har alltid gillat gympa mer än gym, jag skaffade gymkort så att jag och Håkan skulle kunna träna tillsammans, men så blev det inte så då är min tanke att Håkan kan ha ett gymkort på Friskis för då kan han gå på gymet när jag kör ett pass.
Morgonpromenader vill jag komma igång med här i Lund också, Håkan vill testa att hänga på så det ska förhoppningsvis bli verklighet redan nu i januari. I Västerås brukar jag gå med AL så den rutinen hoppas jag att vi fortsätter med.

Kost
Vad gäller kosten så mår jag så mycket bättre när jag äter mindre kolhydrater, då slipper jag min svullna mage och dåsigheten som kommer efter varje måltid.
I våras hade jag en ätardag per vecka, i 24 timmar fick jag äta precis vad jag ville och det fungerade fint. Mitt mål är att äta bra sex dagar i veckan och sen kunna lyxa till det och äta vad jag vill på min ätardag. Med en ätardag per vecka är det mindre risk att misslyckas eftersom jag själv kan välja vilken dag jag vill ha min ätardag. Det innebär ockdå att alkohol bara är tillåtet på ätardagen. Med tanke på magkatarren så är nog alkohol uteslutet de närmsta veckorna.

Ta hand om mig själv
Som min fina vän Anna sa så är det mig själv jag ska leva med hela livet så därför måste jag ta hand om mig själv! Det är det svåraste målet att lyckas med för jag har så svårt för att säga "nej", eller "det passar inte idag". Det konstiga är att jag inte tar illa upp när någon annan säger det men de gånger jag har försökt att säga ifrån så blir personerna sura... Eller så är det bara så att jag tror att de blir sura. Poängen är väl att jag inte ska försöka att bry mig om att de blir sura, det är deras problem.
Den enda personen som jag "måste ta hand om" förutom mig själv är Håkan, och vi måste lära oss att boka upp mer ledig tid (min lillebrors tips). När vi tittade i kalendern härom dagen så fick vi bläddra fram till mars innan vi kunde hitta en ledig dag (och vår senaste lediga dag minns jag inte ens när den var, jag tror att senaste gången vi var helt lediga var i Italien i somras).
Vi ska bli bättre på att blocka upp lediga dagar när vi inte har några planer utan bara kan skrota runt hemma och ta det lugnt. Sen om vi vill äta middag med vänner en lördagskväll som är ledig så är det helt okej för det ger energi men besök på återbruket och städning är inte välkomna en sådan dag!


Ja, det var lite tankar om mina mål under 2012. Jag väljer att kalla dem mål (och inte löften) eftersom det är något jag strävar mot, jag säger inte att "från och med idag är det strängligen förbjudet att smaka potatis på en tisdag" som det skulle bli om jag avgav löften...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter som väldigt bra mål tycker jag!

2012-01-10 @ 20:21:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0